maandag 10 juni 2013

rode paddenstoel




Op een duinheuvel vol met zand
staat een rode paddenstoel zonder witte stippen
uit te kijken over zee.


Het is de spioenkop van Wenduine,
ook gekend als "le pavillon Elisabeth",
en staat op de op één na  hoogste duin van de Belgische kust, 31 m.


De duintop waarop het oorspronkelijk paviljoentje wordt opgericht,
is van oudsher een strategische observatiepost.
In de 18de eeuw bevindt zich hier een "Corps de garde".
In maart 1902 wordt het duinpaviljoentje of "Spioenkop" opgericht,
dat tot tweemaal toe vernield wordt.
Nadat de Duitse bezetter er tijdens de Eerste Wereldoorlog een versterkte uitkijkpost inricht,
wordt het paviljoen in 1922 herbouwd, ditmaal met een leien dakje.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het duinpaviljoen opnieuw vernield
doordat op de duintop een grote radarpost wordt ingericht voor vliegtuigsignalering,
bij de aftocht door de Duitsers opgeblazen in september 1944. 
Het huidige paviljoen, opgetrokken in beton en baksteen, dateert volgens de bronnen van 1955.
bron: www

Wenduine wordt ook 'prinses der badsteden' genoemd







'En we gaan nog niet naar huis... bijlange niet'
Op de terugweg houden we nog even halt in... tju ik ben de naam vergeten :-p
Maar tegen volgend postje weet ik het vast terug ;-)



26 opmerkingen:

  1. rené vanoirbeek10 jun 2013, 20:57:00

    ...de zee, altijd aantrekkelijk en mooi Ann...groetjes van rené

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige fotoserie! Heb even weer alles bijgelezen op je blog. Mooie verslagen en prachtige foto's! helaas te weinig tijd gehad om elke dag even een kijkje te nemen, maar dat komt weer helemaal goed!

    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi logje, Antje ! De zee..., een ietsje anders !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Antje dat doet me herinneren aan een mooie zomerdag.Samen met de kleinkinderen liepen we ook op het strand in Wenduine en keken we vanop de spioenkop naar de zee, de duinen en strandkabientjes. We liepen toen ook naar de zandworm in het kader van Beaufort.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk rood baken vooral tegen de blauwe lucht.
    Een prachtig strand waar je heerlijk kunt uitwaaien.
    Echt genieten hier An.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Ann,

    Een punt waar veel gebeurd is, gelukkig is het nu een vredige omgeving.
    mooi hé de Noordzeekust. oma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hihi .. schitterend hoe dat hoedje komt piepen boven het zand, an! ;-)))

    oefff .. gelukkig ga jij nog niet naar huis! 't is hier vééééééééééél te plezant!
    ik ga nog wat wandelen langs jouw kustlijn .. ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie An.
    De zee heeft altijd aantrekkingskracht.
    Echt genieten daar...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik klein was trokken we veel naar Wenduine, ik heb er mooie herinneringen aan. Dus bedankt rantje voor deze mooie serie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. maar dat is heel mooi daar die paddenstoel heeft wel een heel mooi plekje weten te bemachtigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig strand heeft dit plaatsje en hier is ook aardig wat duinafslag aan de gang.
    Maar je paddenstoel op het duin is toch wel helemaal top....heerlijk mijmerplekje lijkt me dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij paddestoelen ga ik altijd op zoek naar de kabouters, niet gezien en ook niet op het strand.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wenduine ken ik goed. Lang geleden (in een vorig leven) heb ik daar nog gewerkt. Jij hebt er heel knappe foto's gemaakt, Fotorantje. Nu maar hopen dat die naam je terug invalt tegen dat je aan je volgend postje moet beginnen.
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Yep..heerlijk strand daar..met de duinen er meteen aan...meer zoals onze Zeeuwse stranden ook zijn. Ik ben niet kapot van die boulevards met die grote appartementencomplexen.
    En..is dat paviljoentje helemaal dicht? geen ijsje of frietje te koop daar? :-)
    Heb ooit (in 2003) de Tweedaagse van Blankenberge gewandeld en toen kwamen we de tweede dag een ieniemienie stukje over het strand van Wenduine..maar weet er niet veel meer van. Had die dag enorm veel last van het onverwacht heel warme weer..was blij dat ik de finish zag haha.
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. die appartementen op de dijk zijn vreselijk, maarja t moet opbrengen hé
      in het paviljoen kan je niet binnen, dat zijn vier 'taart'partjes met een bank

      Verwijderen
  15. Ha An,een mooi dag in de duinen
    prachtige foto,s ook de laatste met de schelpen
    in het zand echt mooi!
    Groetjes
    Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  16. knappe foto's en interessante info An...

    en de foto met de "schuimende" zee is er ééntje om in te kaderen...
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat hou ik van dit zeeblogje! Prachtige kleuren en vooral zon, zee en strand en je hebt dat zeer mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zalige zomer foto's, maar...nog wel een leeg strand, dus erg warm was het dus niet! ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De Spioenkop lijkt niet zo hoog te zijn.... tot je aan de klim begint. Ik moest toch even op adem komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mooi gevangen in die eerste foto, zo had ik het ding nog nooit eerder bekeken

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo, ik zou graag de foto van de Spioenkop in Wenduine gebruiken voor de cover van een boekje. Wil je me daar toestemming voor geven AUB. U kan reageren via jan.martens@telenet.be.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!