zondag 24 november 2013

denken



Herfstgedachten, of andere gedachten,
zouden we ooit zonder zijn?
Zonder gedachten?


Als ik zo op m'n eentje in het bos loop
heb ik de kans om niets te denken,
om niet 'aanwezig' te zijn,
maar dat lukt niet. 


Kan dat eigenlijk, gedachteloos zijn?
een 'leeg' hoofd,
geen woord of zin die in je opkomt?


Dat liep ik dus te denken:
wanneer zal ik nu eens niet denken?


Kan ik ooit m'n gedachten achter slot en grendel houden
om echt vrij te zijn in m'n hoofd?




41 opmerkingen:

  1. leuk geschreven, en herkenbaar: steeds weer die gedachten. Soms leuk, soms vervelend. Graag gelezen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denken, denken, ....
    Wij doen dat allemaal, en er is niets moeilijker volgens mij, dan het hoofd leeg te maken ...
    ik gun het je van harte Antje ... !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Descartes concludeerde het al; 'Ik denk dus ik ben'. Het feit dat je denkt is het enige zekere bewijs van je 'zijn'.
    Mooi zoals je je mijmeringen aan de hand van een 'boswandelingrapportage' met ons hebt gedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn ventje beweert dat hij dat kan, maar ik geloof er geen bal van. Ik kan niet geloven dat een mens een seconden zonder gedachten kan zijn.Knappe foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het lijkt me heel moeilijk, dan moet je volgens mij bijna in trance zijn of bezopen :-))

      Verwijderen
  5. Wat versta je onder 'vrij in je hoofd'? Vrij van gepieker, van problemen? een mens denkt altijd.. behalve als ie slaapt en als ie dood is. Het is een kwestie van je erbij neerleggen denk ik hehe. :-)
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gewoon vrij van welke gedachte dan ook
      heel zelden luk ik er bijna in, als ik zo gefocust ben op een detailfoto nemen, en dus eigenlijk vooral kijk
      een soort trance :-))

      Verwijderen
    2. Maar wat ik bedoelde is, dat je dat eigenlijk niet moet willen, helemaal vrij van welke gedachte dan ook.. want als een mens niet denkt, is het niet goed. Alleen gepieker is slecht voor je.
      Ik geloof niet dat je gedachtenvrij bent als je helemaal geconcentreerd aan het fotograferen bent.. dan denk je volgens mij voortdurend aan wat je aan het doen bent. Hersenen staan gewoon nooit stil.. en maar goed ook eigenlijk. Maar als ik gestresst ben zou ik ook best wel een aan- en uitknop eraan willen hebben hoor! :-)

      Verwijderen
  6. Als dat eens zou kunnen.... een knopje om het denken aan en uit te zetten en een luikje om gemakkelijk het teveel er uit te halen.... :-)
    Fijne avond meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. poeh, vrij zijn in j e hoofd weet ik niet, maar die gedaken sind frei frau antje, believe that:-)

    ehhhh ja hoor, laten we ze geschoren naast elkaar neerzetten :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Héél moeilijk, Antje...
    Je foto's én gedachten zijn weer mooi... !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je bent vrij, maar misschien weet je het nog niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wel vrij van denken
      maar het blijft denken, op wandel zonder denken dat moet de top zijn van ontspanning

      Verwijderen
  10. Ik laat me gewoon hier meevoeren met de gedachte dat ik naar dit herfstschoon kijk! :-)
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit mooi logje zet mij ook weer aan het denken... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vrij van gedachten ,maar waar zijn we dan vraag ik me af?? Nee zonder gedachten zullen we nooit zijn .Wel kunnen we hopen dat de gedachten niet al te zwaar zijn !! Mooie foto's weer
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtige foto's An...

    en over het "denken", moet ik nog eens nadenken..

    fijne zondagavond

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi An

    Mooie foto's.
    En gedachten zullen er altijd zijn.
    Hoewel even stilte mij ook heerlijk zou lijken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. of dat lukt weet ik niet, maar volgens mij blijft het toch altijd in je achterhoofd zitten en als je een situatie tegenkomt komt alles weer naar boven

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat een prachtige tunnel in die eerste foto

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Niet denken is waarschijnlijk onmogelijk, en gelukkig ook maar want dat zou betekenen dat je geest dood is zoals dat bij dementen of alzheimerpatiënten het geval is... dat wens ik jou niet toe! En ook ons niet, want hoe zouden we anders nog van je schitterende logjes kunnen genieten? Bedankt voor dit mooi streepje herfst rantje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik geniet hier gewoon van.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. K ben bang dat geen mens helemaal zonder gedachten kan zijn! Ja als we dood zijn, dan weer wel!
    Maar tot die tijd denk ik en geniet ik van je prachtige foto;s en je overpeinzingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik denk dat als je denkt dat je niet denkt, je dan nog denkt dat je niet denkt, denkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik probeer het ook even, om niet te denken, maar ik denk toch dat dit erg mooie foto's van de dreef zijn, Fotorantje.
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi hoor. Dat 'niet denken' wordt volgens mij steeds moeilijker naarmate je ouder wordt. Nou ja, laat ik voor mezelf spreken ;-)
    De herfst zet je inderdaad wat vaker aan het denken...

    Groeten uit Sneek,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Gerdachtenloos...dat bestaat volgens mij niet. Ofwel ben je geconcentreerd ofwel lopen je gedachten een vrije route. Zelfs als je slaapt werkt je geest. Zolang het allemaal kan zonder stress lijkt me dat goed. Ondertussen heb je een mooie reportage van je wandeling gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lijkt me af en toe heerlijk om vervelende gedachten kwijt te raken.
    Maar je boswandeling is prachtig in dit kleurrijke bos.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mijn gedachten zijn altijd vrij, maar of mijn hoofd vrij is van gedachten, dat is iets anders. Alhoewel als ik fotografeer of schilder, dan weet ik achteraf toch meestal niet meer waar ik met mijn gedachten zat. Wat een uitleg hé. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja wat fotograferen betreft heb ik dat ook, zeker als ik gefixeerd ben op iets, en dan plots word ik weer 'wakker' en weet van geen tijd noch de plaats waar ik me bevind, zo de eerste paar seconden toch :-)
      k wist niet dat jij schilderde

      Verwijderen
  26. Gedachtenvrij, als ik slaap zeker ?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ja, volgens mij kan het wel, al vraagt het mss wat oefening!
    en wil, natuurlijk! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  28. zo zonder gedachten, volgens mij is dat heel moeilijk.
    Prachtige herfstfoto's breng je ons

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je moet niet te veel wensen gedachteloos te zijn rantjelief, want gedachten kunnen je soms wel kwellen, maar geven je ook veel inspiratie, wat je steeds weer mooie foto's bewijzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ik denk waar ben je toch??
    zit ik aan de rand van een grasveld, zit jij in het bos....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Sommige gedachten zou ik wel achter slot en grendel willen, maar dan probeer ik er maar heel eventjes aan te denken, en daarna weer aan alle mooie dingen.
    Wat een prachtige herfstreeks Ann, schitterende sfeervolle beelden!
    Fijne dag, grtjs Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik denk dat gedachten er altijd zullen zijn,
    maar je kan ze wel even "opzij" zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!