zondag 26 oktober 2014

vergeten





Wie waren zij echt,
zij die hier toevertrouwd werden
aan de natuur,
omringd door duisternis
 



Totaal vergeten
De namen bijna weggesleten



 




De nogal verkommerde begraafplaats op het Sint Pietersveld te Ruiselede/Doomkerke
werd in gebruik genomen op 21/02/1854 als begraafplaats van het Rijksopvoedingsgesticht


(De hervormingsinstelling werd opgericht in 1848, vanaf 1890 ‘rijksweldadigheidsschool’
en vanaf 1921 ‘rijksopvoedingsgesticht’)
(ten behoeve van verwaarloosde en criminele jongeren.)
(Nog steeds is hier de Gemeenschapsinstelling voor Bijzonder Jeugdzorg De Zande en het Penitentiair Landbouwcentrum)

 
Hier werden de directeurs, personeelsleden en in de beginjaren
ook de kostgangers van de instellingen in Ruiselede en Beernem begraven.


 
Op de begraafplaats rusten ook 8 vluchtelingen uit de tweede wereldoorlog.
Deze stierven ten gevolge van een Duitse luchtaanval in 1940.




Het 18e eeuws veldkapelletje staat er verwilderd, verloederd en bijna leeggeroofd bij
Vroeger kwamen de mensen er bidden om de koorts te doen verdwijnen.
 Hiervoor knoopten ze lintjes en draadjes vast aan de takken van de bomen.









Het bosrijke Ruiselede/Doomkerke situeert zich in het Brugse ommeland





31 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend triest .Mensen vergeten en een zo mooie begraafplaats en Kapel verwaarloosd .Daar word ik stil van !! Je hebt het heel mooi weergegeven met je foto's ,dit zou niet moeten gebeuren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Indrukwekkend zoals jij deze "vergeten" plaats laat zien meis.
    Jammer dat men het niet meer kan of wil onderhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enerzijds jammer dat t er zo vergeten bijligt....
    Anderzijds heeft t je n mooie blogpost opgeleverd....
    Beelden om ff bij stil te staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Antje... Kijk straks eens op de blog... We misten mekaar...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vergeten en allang vergaan.. tja, zo gaan de dingen. Maar fotogeniek is het daar wel.
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heel mooie reeks en het brengt veel herinneringen terug boven uit mijn kindertijd. Ben er menige keer geweest bij dat kapelleke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vergeten...

    serene fotografie van een triestige plek An..

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vind dat altijd de mooiste plekken an, dat nieuwe, ik hou daar niet zo van,
    je hebt het schitterend in beeld gebracht.

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja Dien, zo heb ik het ook graag, een plaats met een ziel
      jammer genoeg kom ik zelden zo'n plaatsen tegen

      Verwijderen
  9. Wat een mooi beeldje is die laatste foto
    Mooie reportage

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zag de foto van het kapelletje net ook bij Les staan, het is indrukwekkend.
    Zo gaat het met ons stervelingen ooit zijn we vergeten, wachtend op de eeuwigheid. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Er gaat stilte van uit........indrukwekkend....
    ik denk dat je daar ook niemand tegen komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtig blog An, de foto's van het kapelletje vind ik super. Ik hou van het verval, daar zit zoveel schoonheid in!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi An.

    Mooi blog An.
    Jammer dat het niet bijgehouden is.
    Het is zo mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige serie van deze stille plek Ann.
    Je foto's roepen een desolate gevoel op ….daarom
    blijf even mijmeren bij het kapelletje.
    lieve gr

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige beelden van dit vervallen oord ! Is dit niet ook verschenen op een ander blog ? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Om nooit te vergeten worden, zijn we ze inmiddels vergeten, want op bezoek komt nog een enkeling met een camara. Top gebracht deze reportage.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat mooi! Daar zou ik ook wel eens willen dwalen met de camera. En dat kapelletje....prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. rené vanoirbeek27 okt 2014, 22:12:00

    ...wat een mooi toepasselijk logje voor deze tijd van het jaar Ann...detailopname van de deur is knap gespot...groetjes van rené

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een mooi kerkhof, an, met die oude, verweerde grafstenen!!

    een plek met een verhaal ..
    een plek met een traan ..

    prachtig in beeld gebracht!! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je foto's zijn mooi (zoals altijd) maar ik voel verdriet bij het kijken, vooral die eerste foto vind ik zo triest. Zal ook wel door de tekst er onder komen :-) Tja, verloedering....spijtig eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. leuke reeks, met ook mooie details. de graven zijn prachtig 'verweerd'. bijzondere plek, een kerkhof in het bos.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een zeer interessant postje, Fotorantje. Ik kende de instellingen in Ruiselede en Beernem, maar ik wist niets van het bestaan van deze begraafplaats. Een boeiende plek om te ontdekken. Jouw foto's zijn magnifiek, Fotorantje.
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. prachtig is dit zeg echt heel mooi geworden ik kan er blijven naar staren en nieuwe detail er in zien dit is leven voor me
    echt heel mooi zo en de herfst kleuren smelt ik voor
    groetjes antony

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nog maar eens ingeven, is blijkbaar niet te zien.
    Ik vertoef graag op die begraafplaatsen, de rust, de pracht en praal, maar ook de verwaarlozing, of de sukkelaar met een oud houten kruisje...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. *zucht*
    Allemaal verdwenen en blijkbaar ook vergeten aan je knappe reportage te zien... Het is dus dringend tijd dat er hier wat aan gedaan wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dit vind ik toch wel heel erg dat dit zo verwaarloosd wordt!
    Hier heeft heel wat verdriet de grond geraakt en ook menig traan.
    Jammer dat dit dan zo moet vergaan.
    Amen

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De instellingen in Ruiselede en Beernem zijn me beroepshalve bekend, maar wat jij hier toont daar wist ik het bestaan niet van af. Intriest en vergane glorie maar toch een sterke band met het verleden dat ons blijft beroeren. Met heel veel gevoel heb jij er een fotoreportage( met veel uitleg) van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. jammer dat ze de binnenkant van de kapelletje niet wat beter onderhouden.
    Heel mooie reeks!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!