donderdag 18 mei 2017

grijze maandag




De 'Groenling' verwelkomt ons vriendelijk op een eerder grijze maandag




We zijn gestrand in het polderdorpje Booitshoeke,
een deelgemeente van Veurne, te situeren in West-Vlaanderen
Een aller charmanst dorpje met dito kerk.
Het dorp telt nog nauwelijks een 100-tal inwoners

De oudste plaatsnaamvermelding gaat terug tot 1239: Boidenkinshoucke
In 1777 krijgt het de vermelding: Boitshoucke


De sinds 1971 beschermde Sint-Audomaruskerk is een laat-gotisch zaalkerkje
In 1690 werd de toren heropgebouwd en werd de kerk met twee zijbeuken uitgebreid.
Een nieuw portaal kwam er in 1735.
Het kerkje werd gerestaureerd in 1923 en kreeg toen ook een kerkhofmuur en sacristie.


Een 'gezellig' kerkhof met een variatie aan zerken en kruisbeelden tussen het groen









Het venstertje van vorige blogpost hoort bij 'd'oude schole' die net achter het kerkhof staat







Volgende keer gaan we verder op ontdekking

21 opmerkingen:

  1. Prachtig 'stranden', Antje !
    Het huis van het lieve venstertje is helemaal romantisch...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is wel een heel bijzondere plek om terecht te komen. Zo'n oud dorpje en zo weinig (levende)inwoners nog. Doden zijn er genoeg aan de graven te zien! Het huis op de laatste 3 foto's lijkt een beetje op een sprookjeshuis.
    Pracht serie, ik ben benieuwd naar het vervolg! grtjs :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Dat is heerlijk vertoeven daar.
    Wat en lief plaatsje.
    Mooie foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hoor...dat huisje wil ik ;) Volgens mij hebben jullie echt hele andere vogels dan wij....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gestrand? autopanne of zo? Gestrand heeft een negatieve klank.. maar zo te zien hebben jullie er zéker geen slechte dag van gemaakt! lieflijke plaatjes!
    Groetjess!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat lijkt me een mooi dorpje! Knappe verwelkoming. Prachtig die oude kruisen op de graven! Een huisje dat ik herken als type van in mijn jeugd...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt wel Bokrijk, zo een rustig dorpje, niets dan peis en vree zou ik denken. Waar is ie toch gebleven die goeie oude tijd. Dikwijls heb ik heimwee naar de tijd toen alles nog simpel was. Prachtige reeks foto's An, heel knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Booitshoeke..ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord An

    prachtige foto's van o.m. de groenling en dat kerkje is ook niet mis

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg mooi daar.
    Alsof de tijd er stil heeft gestaan.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook al was een grijse maandag An, de groenling zorgt voor kleur!!
    dat huisje heeft ook wel iets............
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi daar en bijzonder die oude kruizen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig om in z,on oud dorpje te zijn oen ons te laten meegenieten van al dat moois

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De groenling kleurt toch maar mooi de grijze maandag!
    Lijkt me een mooi dorp om door te wandelen en stil te staan bij de schoonheid die het te bieden heeft. Ik houd van oude kerken en gebouwen. Je voelt bijna de historie. En ik zou ook wel zo'n mooi ijzeren kruis op mijn graf willen. Veel sjieker dan een marmeren steen.
    Die laatste foto is mijn favoriet!
    Lieve groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een heerlijk plaatsje om rond te dolen !
    Dan is grijs niet erg !!
    Prachtig staat je groenling er op !!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie foto's van de groenling ondanks de wat grijze dag. Mooie sfeerfoto's van het dorp met dat bijzondere kerkhof.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo'n groenling brengt kleur in een grijze maandag :-)
    Kerkhoven zijn altijd speciaal, maar dit kleine kerkhofje is wel echt heel speciaal en straalt een vredige, aangename rust uit. Er zijn nog van die heel kleine maar oh zo leuke dorpjes waar de tijd lang geleden besloten heeft om niet meer verder te tikken... Pracht fotografie An ! Hier geniet ik van !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Groenling vind ik prachtig om te zien.
    De oude kruizen heel indrukwekkend!
    Net als Dirk kan ik hier ook van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. amai, dat vogeltje wist je heel mooi in beeld te brengen.
    Die kruisen zijn subliem!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!