zaterdag 10 november 2012

als de taal zwijgt


Photobucket


Wapenstilstand verwijst naar het einde van de eerste wereldoorlog
maar geldt tevens voor alle oorlogen waar de wapens werden neergelegd vind ik


Een korte passage over de tweede wereldoorlog in Deinze:

1940 - Deinze
Er werd hevig weerstand geboden in de omgeving van Noorderwal
(omgeving fabriek Dossche).
De Duitsers raakten op 25 mei geblokkeerd in het centrum van Deinze
en verloren hun geduld.
Burgers, vooral mannen, werden tussen de Kortrijk- en Gentstraat
en vervolgens via de Tolpoortstraat en Markt uit hun schuilplaatsen gehaald
en als menselijk schild naar voor geduwd.
Op het einde van de Markt aan de brug over de vaart was er een zeer nauwe doorgang 
naar het sas vlakbij het vroegere café Congo.
Zowat 150 mensen werden er samengedreven.
Net daar ontplofte een artilleriegranaat,
die zou leiden tot 38 doden bij de opeengepakte burgers


Terwijl ik deze passage lees flitsen beelden door m'n hoofd alsof ik er zelf bij was.



Photobucket


Van m'n moeder hoor ik steeds het verhaal over de vluchtelingen.
De vele mensen gevlucht uit de grootsteden op zoek naar veiligheid,
die te voet voorbij kwamen bij hen (ze woonden toen in Waregem)
Oma en haar zus verzorgden de voeten van de vluchtelingen
die er vele kilometers op hadden zitten.

Mijn moeder is nog steeds bang als ze een vliegtuig hoort overkomen.
Haar haar komt er recht van.
Op een dag toen ze buiten was met haar moeder
begonnen de sirenes plots weer te loeien,
kwamen vliegtuigen met overdonderend lawaai overgevlogen
en moesten ze het samen op een lopen zetten naar de schuilkelder.
Dat heeft haar zo aangegrepen dat de schrik voor vliegtuigen er nog in zit
 
 
Dit postje ter nagedachtenis aan de slachtoffers van toen
en de slachtoffers die nog steeds hun leven geven in oorlogen.


Photobucket

19 opmerkingen:

  1. vreselijk hé ann, jonge jonges die strijden voor eer en vaderland, zoveel jeren geleden en nog,...
    het houdt nooit op....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de een of andere manier leren mensen niet van al het leed dat oorlog veroorzaakt.
    Winnaars zijn er ook al niet in een oorlog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oorlog voeren mag nooit meer gebeuren.....en toch gebeurd het steeds weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als je dit leest, wie wil er oorlog.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wens je een hele mooie nieuwe week. Geniet er van!

      Verwijderen
  5. *zucht*
    Hier past geen enkel woord meer bij, je hebt het allemaal al gezegd en in dit wel heel mooi log gegoten rantje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nooit meer oorlog, Antje...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. NOOIT meer oorlog ..................... een droom voor velen .................. onze hoop voor onze kinderen, kleinkinderen , alleen .................... ik vrees dat onze wereld nooit zal veranderen.
    Ik vraag me zelfs dikwijls af, als enkelingen nog niet met elkaar overweg kunnen, vrede sluiten met elkaar, wat zou een hele bevolking het dan doen ??? ACH ............ LAAT ONS ZEGGEN : HOOP DOET LEVEN .
    An, jij hebt weer een gevoelige snaar geraakt met je " realistische " onderwerp xxxx
    liefs
    Nikita xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik krijg er koud van An.
    Je vraag je soms af waarom er nog
    zoveel zinloos geweld is in deze wereld!
    Jij hebt dit mooi in een log gegoten!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  9. waarom...? waarvoor..?
    vraag ik me dan af..

    fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oorlog is gruwelijk... altijd zinloos
    steeds weer dezelfde kleine mensjes die het gelag betalen...
    ik ken iemand die in WO2 als kind slachtoffer was van bombardementen,
    de mens kan nog altijd niet normaal leven,niet normaal functioneren...
    na zovele jaren...
    Hoeveel oorlogen woeden er nu de dag vandaag ?? dag in dag uit...
    wij mensen (als soort) zijn er niet echt op vooruitgegaan hé ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. het moet vreselijk geweest zijn,en zeer beklijvend
    mijn mama vertelde er ook veel over,
    mijn vader daarentegen nooit,
    hij is krijgsgevangene geweest in duitsland,
    maar wou daar niet over praten,
    hoe erg moet dat geweest zijn!!!
    toen hij na twee jaar terug voor de deur stond herkende mijn moeder hem niet,
    stel je voor......
    die onderste foto is schitterend !
    :-) grtjs...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel wat godsdiensten hebben geleid tot oorlogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. We kunnen ons amper voorstellen hoe erg het toen moet geweest zijn, Fotorantje. En hoe erg het nog steeds is in sommige landen op deze wereld.
    Groetjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben wat te vroeg voor een nieuw log hé, maar ik wil je alvast een mooie nieuwe dag en dito week toewensen rantje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oorlogen ... Dit nooit meer! Helaas duren ze nog verder op andere plaatsen ...
    :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De herinneringen en de onmenselijkheid zien we veel terug in alle gedenk en monumenten enz.
    mooie ode dit log Ann
    :)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!