zondag 19 augustus 2018

protest



Een beetje een vreemd zicht hé
Maar om te begrijpen wat dit vlot met kunstwerk van Raveel op de Leie doet
moeten we eerst even terug in de tijd



We zijn 29 augustus 1971
toen woonde ik nog niet eens in deinze
Kunstenaar Roger Raveel heeft een briljant plan en maakt een vlot uit plastic zakken
waarmee hij een individuele protestactie houdt op de Leie
omdat een deel van de rivier zou verdwijnen om plaats te maken voor een parking


Hij ziet de oude Leie als een belangrijke inspiratiebron voor kunstenaars 
en vindt dat die niet mag wijzigen.
Van Machelen-Zulte tot Afsnee laat hij het vlot trekken met daarop een schilderij.
Het schilderij staat als een mast met zeil bovenop het vlot
Zijn protestactie is uiteindelijk cruciaal voor het behoud van de oude Leiearm

 in zijn geboortedorp Machelen.

Niet alleen voor de kunstenaars was/is de Leie belangrijk 
maar in vroegere tijden ook voor het vlas en dat kan je nu allemaal lezen bij Fluwijn 
net als andere boeiende omfloerste histories uit de streek 


Terug naar het heden: zaterdag werd deze gebeurtenis herhaald
en dobberde het vlot vanaf Deinze brielmeersen via het centrum naar Astene sas
Het vlot werd voortgetrokken door een motorboot met aan boord o.a. de burgemeester
Ook achteraan volgde een boot die hielp met het sturen.
Plezierbootjes allerhande mochten het vlot begeleiden
En ik keek met verbazing naar dit toch wel vreemde schouwspel 😉





14 opmerkingen:

  1. Hoi An.

    Toch mooi An dat het heeft geholpen het protest.
    En leuk toch dat ze dit zo hebben gedaan.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo An, als je geen informatie erbij had geschreven. Dan had ik ook wel wat raar opgekeken als ik dit zag. Maar het is wel een hele goede protestactie. Vreemd wellicht voor hen die niet de betekenis ervan weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. probeer het even an maar niet gemakkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie protestactie....!!
    Gezellige avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet alleen het schouwspel is mooi, Antje, ook de gedachte erachter (da's zeker!).
    Lief)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was al bang dat het weer nódig was dat er geprotesteerd werd, maar gelukkig was het alleen een soort van herdenkingsactie dus hè! En jij was er nu wél bij..! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een intrigerende gebeurtenis An

    zonder je uitleg zou ik het niet begrepen hebben...

    zijn museum in Machelen heb ik lang geleden wel eens bezocht

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Op de grote boot van de sasmeester van Astene zat ik. Ik ben zelfs, denk ietsiepietsie te zien op de voorlaatste foto. We hebben met het museum dit evenement georganiseerd en een uitgebreid verslag volgt nog op mijn blog. Maar ik ben blij dat jij er ook bij was, Fotorantje. Misschien heb ik jou wel vanop de boot gefotografeerd. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha tof dat je jezelf ergens ziet en jij kon dus het volledige traject meevaren, k kijk al uit naar dat fotoverslag
      behalve als ik er op sta natuurlijk :-)

      Verwijderen
    2. Hahahaa Fluwijn.. dan weet ik zéker dat jij op de tweede foto een foto van fotorantje maakt.. je kiekt in ieder geval recht in haar lens daar! :-P

      Verwijderen
  9. Mooi dat er nog mensen bestaan die in protest gaan....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vond het ook een raar ding, tot ik je uitleg gelezen én begrepen had :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een interessant verhaal. Het museum van Raveel bezocht ik een aantal jaren terug.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!