dinsdag 13 december 2022

tentoonstelling


De bewening van Christus (circa 1481-1500)

Terwijl ik in Brugge was stapte ik met Lies even binnen in het Sint-Janshospitaal
waar momenteel de tentoonstelling 'Oog in oog met de dood' loopt. 

'De dood van Maria' Hugo van der Goes (1475-1483)
(1500-1520)

Hemelvaart van Maria (circa 1500)        -        Scenes uit het leven van Maria (circa 1450-1500)
Sterfbed van Maria (circa 1500)        -        Maria met kind (14e eeuw) 

Laatste oordeel - de zeven hoofdzonden en de zeven werken van barmhartigheid (1490-1500)

Toen klommen we nog even naar de zolder
de Diksmuidezolder, 
waarvan het vroeg-13e-eeuwse eikenhouten dakgebinte
tot de oudste en meest monumentale van Europa behoort
(ik zal nog eens terug moeten om dat beter vast te leggen )
Er staat een portaalsculptuur met een voorstelling van de dood,
de tenhemelopneming en de kroning van Maria, en is nog grotendeels authentiek.

En dan was het tijd om te vertrekken als ik voor den donker thuis wou zijn
Een gezellig half dagje met een mooie strik rond 😉


9 opmerkingen:

  1. Dat soort schilderijen is niet helemáál mijn ding, maar die portaalsculptuur.. wauw! geweldig!
    Dat was weer een gezellig, cultureel en smakelijk uitje met Lies! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De tentoonstelling, de zolder, het dagje met jou -> enig!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De portaalsculptuur en de zolder, wat een pareltje. Daar zou je een klim voor wagen.
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig gebouw. Ik ben er ook al een paar keer binnen gesprongen. Oa voor een harpconcert, zo indringend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtige foto's die je in moeilijke omstandigheden wist te nemen An


    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi An.

    Wah ,wat is dit mooi.

    Ik houd hier van.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze mooie rondleiding door het `museum` daar heb ik erg van genoten.
    Kijk hij doet het...hoera !!!
    mvdfotokraam

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!