dinsdag 3 september 2019

sprookjeskasteel




Het leek wel een sprookjeskasteel
toen Lies en ik het station van Veurne kwamen binnen gereden

op een zonovergoten dag
Blijkbaar kocht een ondernemer uit de streek van Torhout het gebouw 
en liet de buitenkant restaureren, de binnenkant zou nog volgen.
Wat de functies zullen worden is niet bekend.
Het stationsgebouw werd officieel geopend op 25 augustus 1895.
Het is een ontwerp van de Brusselse architect Wisseleer
en het is opgetrokken in neogotische stijl, typisch voor de architectuur in die tijd

We wandelen eerst even langs het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke
en komen via het haventje in het mooie centrum terecht
waar we in volgend postje verder rond snuisteren







19 opmerkingen:

  1. een bijzonder opvallend gebouw met die knalgele gevel...

    de NMBS heeft dit station dus verkocht en toch blijft het een station...

    er worden wel meer stations van de hand gedaan, maar dan kregen ze een andere bestemming

    ik ben benieuwd hoe dat hier zal evolueren

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze zijn nog een gebouwtje aan het renoveren, wellicht wordt dat dan het nieuwe station, afwachten....

      Verwijderen
  2. Prachtig, het lijkt haast van Lego gebouwd. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ai, ai, ai...even op vergroten zetten en ik kon de steentjes tellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schone start, Antje, en ja, ;-) , hahaaa..., 'k heb 't gezien...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie verraden het steeds zelf.. als je niks schrijft ziet niemand het.. en nu iederéén! :-P

      Verwijderen
    2. whaha k weet het, ik zwijg nochtans in alle talen :-p

      Verwijderen
    3. Hahahaa ja jíj wel.. maar jíj zet dan ook je gezelschap er steeds stiekem op hè! ;-)

      (en nou maar hopen dat ik niet weer een minuut lang zebrapaden aan moet zitten klikken om te bewijzen dat ik geen robot ben hahahhaa)

      Verwijderen
  5. Ha Veurne ! Een heel mooie en gezellige stad in de Westhoek. Een station als een kasteel, zoiets had ik nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, da's alwéér een stad waar ik niks van ken, dus ik snuister lekker mee met jullie! :-)
    Dit is al een veelbelovend begin.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede ingrediënten voor een mooie en lekkere dag...!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Prachtige foto's heb je gemaakt.
    Mooi gebouw en mooi de gevels.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, Veurne en zijn omgeving zijn werkelijk prachtig, mooi in beeld gebracht An!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lang geleden dat ik er nog was, 1987/1988? Ik herinner me nog een enorm groot vrouwenstandbeeld. Nieuwsgierig of je het bent tegengekomen. Wat een mooi gebouw en prachtig gerestaureerd. Benieuwd wat hij er binnenin gaat van maken. En dat was dus ooit een stationsgebouw... Schitterend! Mooie gevels en water! Een oud-collega is naar Veurne verhuisd enkele maanden geleden en hij is er super gelukkig mee, heeft uitzicht op het water...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jawel het standbeeld gezien maar heb er geen foto van genomen
      ik kan geloven dat je collega content is met zijn nieuw verblijf daar

      Verwijderen
  11. ziet er spannend uit An, fijn dat je zulke leuke uitstapjes maakt,
    heb het goed vandaag
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!