maandag 15 november 2021

bijzonder

 

In de Brielmeersen heb ik elke dag de kans om ooievaars, reigers en aalscholvers te zien
Ik ben het zo gewoon dat ik er zelden aan denk deze ook eens te fotograferen

Maar bij deze maak ik het alvast goed met de aalscholver
en mag hij eens uitgebreid poseren
De aalscholver lijkt een zwarte vogel
maar z'n verenpak is grotendeels diep bronsgroen.
Elk veertje van de bovenvleugels heeft een subtiel zwart randje.
Dat geeft de vogel een ‘geschubd’ uiterlijk.
Je ziet hem vaak zitten met gespreide vleugels.
Dat doet hij om zijn vleugels te laten drogen.
De Aalscholver lust wel een lekker visje, goed voor ongeveer 750 gr daags.
Als hij erg hongerig is gaat een vis van meer dan 1 kg vlotjes in één keer binnen
Hij kan tot een minuut lang z’n adem inhouden en
kan ondertussen probleemloos tien meter diep duiken.
Schattig kan je hem niet noemen maar bijzonder is hij wel


15 opmerkingen:

  1. De eerste keer dat ik zo'n vogel hier in de stad zag heb ik echt effe m'n adem ingehouden.. is toch best apart, zo'n enorm beest zomaar in de stad aan de rand van een vijver te zien zitten, met z'n vleugels zo wijd? En ik kan ook nog steeds niet voorbij reigers zonder een fotootje te maken hoor.. voorál ook niet omdat het meestal zo fijn blijft staan hahaha!
    Op mijn foto's zijn de aalscholvers overigens gewoon zwart.. zo mooi in detail krijg ik ze er nooit op! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die stond heel mooi model voor jou, maar ja, goeie fotograaf..., je zou voor minder blijven zitten!
    Lie(f)s..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die staat er mooi scherp op An....

    vissers zien deze opvallende vogel liever niet

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schattig niet, maar wel indrukwekkende vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik vind ze mooi an, ik heb er een schedeltje van gevonden een mooie haakpunt om de vis te spiesen,
    hij liet zich mooi vangen door jou :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat verenkleed is inderdaad heel mooi en bij soms licht ook kleurrijk.
    In China werden ze gebruikt om voor de visser te vissen ;-0

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waw die heb je mooi in beeld gebracht. Hioj wilde per se mooi in beeld komen zoals die daar met gespreide vleugels staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Indrukwekkende vogel, die mooi als model voor jou ging zitten...!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schitterende foto die alle details troont.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie vogel prachtig gefotografeerd An.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi An.

    Prachtig is het daar.
    Mooie foto's van de Aalscholvers.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zeker bijzonder An. Ik vind het prachtige vogels. Je hebt deze mooi in het 'zonnetje' gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie hen ook steeds vaker hier in de omgeving. Rustend boven de rijksweg op een paal zitten. Maar ook in stadspark zie ik hen nu vaker dan voorheen. Jij hebt deze wel heel mooi erop staan hoor waar je goed de contouren van het verenpak ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Waaw ! Die vogel heb je heel kunstig op de gevoelige plaat kunnen zetten !
    Heel bijzondere foto's !

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!