vrijdag 12 november 2021

onverwacht



Totaal onverwacht zie ik de Vliegenzwam
Ooit, wel een tiental jaren geleden, zag ik er twee in de brielmeersen,
maar sinds die ene keer nooit meer


En nu stonden ze daar te blinken
Al is blinken veel gezegd
Eentje was z'n stippen al kwijt,
de ander van z'n 'sokkel' gevallen,
het derde was compleet maar klein


De piramidevormige witte vlokken zjn gifitg.
Door de regen kunnen ze van de paddenstoel spoelen
Deze vlokken werden in het verleden, toen er nog geen landbouwgif was,
door de boeren in de melk gedaan, om zo van de vliegen in hun stal af te komen.
Daar heeft deze paddenstoel ook zijn naam aan te danken: vliegenzwam.





13 opmerkingen:

  1. Oh wauw.. het zijn echt wel mooie hoor.. ik vind dat ze wél staan te blinken!
    Geweldig om die ineens zo tegen te komen hè.. onverwachts is het allerleukste! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi An.

    Prachtige foto's An.
    Mooi is deze.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohhh ik dacht dat de vlokken halicunerend waren :-) je gaat er van vliegen :-)
    hoe dan ook ze zijn prachtig vind ik.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat wist ik niet An

    knappe foto's van de enige echte

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Héél mooie fotografie, en een beetje wijsheid...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, dat zijn de mooiste...!
    Fijn weekend An.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De vliegenzwammen betoveren iedereen. Een prachtig extraatje van moeder natuur want het zijn voor mij de allermooiste paddenstoelen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat de boeren die witte vlokjes gebruikten om vliegen te verdelgen, dat wist ik niet. Nu wel :-)
    Op de blogs kan je veel leren vind ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je ziet er misschien niet zo veel, maar als jij er tegenkomt dan maak je er mooie "portretten " van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. En was het dan niet giftig voor ons als ze die in de melk deden?
    Mooie statig natuurschoon. En ik leerde weer wat bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is elke herfst zo’n feest als ik ze weer voor het eerste zie. 🍄 Er zijn er maar weinig dit jaar helaas. Of ik loop in het verkeerde bos!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!