vrijdag 2 februari 2024

beschermd

In Gent, dicht bij het Gravensteen, vind je een van de alleroudste begijnhoven van Vlaanderen: 
het Begijnhof Sint-Elisabeth. 
Deze 13de-eeuwse plek met kerk en kapel (jammer genoeg gesloten) 
bevat meer dan 100 witte begijnenhuisjes en een bleekweide.


Begijnen zijn er niet meer in het beschermde stadsgezicht
Het is niet meer ommuurd maar de begijnhofsfeer is er wel sterk aanwezig
Heerlijk rustig is het daar, en dat in het drukke centrum
Gravin Johanna van Constantinopel stichtte het begijnhof in 1242. 
Eind 19de eeuw slokte de stad het Sint-Elisabethbegijnhof meer en meer op 
en sinds 1994 is het beschermd als stadsgezicht.
In 2021 kreeg het park een opfrisbeurt. 
In het Begijnhofdriespark staat het beeld 'Bruges-la-Morte'. 
Het is een gedenkteken dat beeldhouwer George Minne in 1903 maakte 
ter nagedachtenis van schrijver Georges Rodenbach.
Dit begijnhof staat ook symbool voor verdraagzaamheid: 
want er zijn niet minder dan vier verschillende kerken gevestigd in de buurt:
 een rooms-katholieke, een orthodoxe, een protestantse en een anglicaanse.



Wij sloten de dag nog af met een lekkere gezonde granola



12 opmerkingen:

  1. Mooie foto's van Gent. De Begijntjes waren dicht bij diverse godshuizen. Dat gaf waarschijnlijk voor hen al een beschermend gevoel.
    En ten slot van de dag weer lekker smullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was daar nooit met Lucretia, maar wél eens tijdens een wandeling in memoriam van haar, samen met vriendlief en Jaxon. Het is een grote site hè.. ik vond de hofjessfeer er eigenlijk niet echt heel erg hangen.. maar stil was het er wel ja.. rustig. En ondanks de grootte konden we het bijna niet vinden.. maar we kwamen vanaf de andere kant.. vanaf daar was het maar een klein straatje dat erheen leidde. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooie foto's hoor. Er is daar veel moois te zien in Gent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooie herinneringen komen, nu al, boven!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Begijnhoven, dat zijn plekken waar ik graag kom. Ik ken het begijnhof 'Patershol' in Gent. Dit wat jij hier komt tonen is nieuw voor me. Wel mooi daar zo te zien aan je al even mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto’s van dat Begijnhof. Moet het toch eens op mijn to do lijstje zetten. Zo wandel ik graag mee… mooi bewaard of gerestaureerd. Knappe foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi An.

    Super foto's.
    Ik houd hier van.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verdraagzaamheid... daar zijn we de laatste jaren minder en minder van...
    Hoogtijd dat dat gaat veranderen hé ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie plek dat zal ik de volgende keer eens gaan bezoeken .Daar was ik nog nooit alhoewel ik al verschillende keren naar Gent ben geweest

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi in woord en beeld en ik was er al eens maar dat was erg lang geleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. een plekje dat je moet weten te vinden An..

    ik heb het altijd vreemd gevonden dat verschillende godsdiensten hier een kerk hebben

    temeer omdat de begijnen indertijd "weggepest" werden uit dit deel van de stad

    een knap en interessant logje

    prettige dag




    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!