maandag 29 april 2024

gevels


Lies en ik zijn nog bezig met de art-nouveauwandeling in Blankenberge
ondertussen reeds weer een week geleden
Het oud Stadhuis (hier onder rechts) werd gebouwd in 1680 in Vlaamse Renaissancestijl.
Het is het oudst bewaarde burgerlijke gebouw van Blankenberge.
Al in 1937 werd het beschermd en momenteel wordt het gebruikt als tentoonstellingszaal.
Hier en daar langs de route duiken nog steeds prachtige gevels op




Aan de jachthaven staat de Paravang die dateert uit 1908.
De dakbedekking is uitgewerkt in neogotische stijl en ziet er wat Oosters uit.
 De dakpannen zijn geglazuurd en in het dak zijn schelpmotieven ingewerkt.
Bij de Paravang staat een kunstwerk van de Beaufort editie uit 2012
'Monument voor een Saltimbanque' van de Nederlandse kunstenaar Folkert de Jong
Een saltimbanque is een harlekijn, circusartiest, clown, etc. 
En we eindigen de mooie dag met nog een indrukwekkende gevel

10 opmerkingen:

  1. Oh, wat is daar veel moois te zien uit de art-niveau tijd.
    Mvdfotokraam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent ook heel goed in routes uitstippelen. Véél moois gezien, en bij toeval lekker eten en drinken...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi en interessant om zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En te weten dat ik twéé maal de Tweedaagse van Blankenberge liep en nooit ook maar iets van al dat moois heb meegekregen.. tsss! Gelukkig nu via jouw fantastische foto's ervan kunnen genieten..!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi An.

    Wah An, dit is echt prachtig.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een prachtige reeks An, zeker deze van de" paravang"

    de kunstwerk zegt me anders niet veel

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oww, wat heb ik veel moois gemist. We moeten ook veel meer naar boven kijken.
    Toen werden 'gewone' huizen nog prachtig versiert.
    Mooi gefliepst An.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. An, dit is echt prachtig. Dit soort gebouwen verdienen het om (wereld)beroemd te zijn... Die harlekijn zal 's avonds wel moe zijn. Als ik ooit naar Blankenberge ga, ga ik niet voor het strand!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die art-nouveau huizen zijn prachtig. Een deel heb ik ook gezien maar je blijft toch naar die details kijken en bewonderen. De paravang zag ik nog enkel op foto's. Dit is wel een schitterend standpunt!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!