maandag 9 september 2024

amuseren

Het goot water toen we in Roeselare waren
Dus pasten Lies en ik de plannen dan maar aan, daar doen we niet moeilijk over,
net zoals we nu ook wat meer moeten doseren
Eerst dus lekker lang ontbijten, dat zag je in vorig postje al
En dan door de plenzende regen stappen naar deze bestemming
We gingen naar Koers, het museum van de wielersport 
drinkbussen van Marius Auriaux tijdens Parijs-Roubaix 1914

Mooie muurschilderingen van de renners Benoni Beheyt en Rik Van Looy
 en Freddy Maertens en Lotte Kopecky
KOERS is gevestigd in het voormalige brandweerarsenaal,
ontworpen in 1899 door architect D. Denys Carbonez 
Een stadsgebouw dienstig voor de Burgerwacht, het Pompierskorps 
en de Militie- en werkrechtersraden. 
In 1902 waren de werken voltooid. 
Beknopte geschiedenis:
In de oorlog van 1914-1918 was het Arsenaal ook een opvangplaats voor vluchtelingen.
De brandweer keerde na de oorlog terug en kreeg in 1925 gezelschap van de stedelijke jongensschool.
Na de Tweede Wereldoorlog volgden de bewoners van het pand elkaar snel op.
Het Rode Kruis vestigde zich er een tijdlang
Vanaf 1962 zat er bovendien een stadsmuseum voor Volkskunde en Plaatselijke Geschiedenis.
In 1985 werd in de gemeenteraad beslist tot de oprichting van het Nationaal Wielermuseum
Op 9 september 1990 opende het nieuwe Stedelijk Wielermuseum
In 1995 startten ze met een grondige renovatie van het Arsenaal, dat in 1998 definitief opende als Nationaal Wielermuseum.
Loopfiets uit 1817


Petje van de Belgische profwielrenner Alex Close die hij droeg in de Ronde van Frankrijk 1956
Het is een sponzen petje die iedere renner kreeg van de Tourdirecteur
om de grote hitte te weerstaan, het petje konden ze onderdompelen in water 
Het museum heeft een kelder met brasserie, gelijkvloers en twee verdiepingen,
laat het buiten maar regenen, wij amuseren ons wel
Op naar het vervolg

8 opmerkingen:

  1. Heel mooi log weer! We vinden altijd iets boeiends onderweg..., zelfs als 't water giet...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam daar vroeger regelmatig toen ik nog voor het Fietspunt werkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken alleen Kopecky van de murals.. maar ik ben dan ook geen Belg hehe, dus vind het al heel wat! In Oudenaerde zag ik ook een koersmuseum.. maar daar zat het in een heel modern gebouw juist. Dit hier vind ik mooier, is het gebouw zelf ook nog een bezienswaardigheid hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Benoni Beheyt en Rik Van Looy samen in een beeld

    het waren wel niet de beste vrienden An


    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw dat is een zeer mooi museum. Ik kende Roeselare via een blogvriend daar hij altijd wat verhaaltjes deelt uit zijn omgeving maar dit dus helemaal niet. Die muurbeschildering vond ik ook erg mooi en ook de wielen foto. Jullie zien en ontmoeten samen veel. En ik vind het dan ook echt leuk om dan op deze manier iets te zien en te lezen daarbij wat ik niet ken. Of waar ik nooit zal komen. Die loopfiets was ook leuk en zeker interessant de geschiedenis. Zo een museum spreekt ook daarbij. Echt leuk dat zoiets daar ook is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jullie kwamen zo in een mooi en interessant museum terecht. Leuk om die sponspet te zien. De muurschilderingen zijn knap gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Samen is het wel gezellig ook met regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er is veel veranderd in het museum. Mooie muurschilderingen. Loopt daar nu een bekende wielrenster de trappen af 😉? Een knappe bestemming mooi gedocumenteerd.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!