maandag 19 augustus 2019

petieterig


Bijzonder klein zijn ze, 
en ik wist wel dat ze klein waren 
maar zo petieterig had ik ze niet verwacht
Al regelmatig kon ik ze bewonderen op foto 
maar in levende lijve zag ik ze nog nooit

En zie eens wie daar kwam piepen, zomaar in het Zwin


De boomkikkers zijn allerschattigste minibeestjes
En gelukkig zag het kanarievogeltje van vorig postje beter dan ik
want ja, ik zag ze met moeite zitten tot ze me aangewezen werden, zo klein zo groen :-)


"Afhankelijk van de temperatuur en de gemoedstoestand van de kikker
kan zijn kleur veranderen tot geel, olijfgroen of bruin.
Dit heeft niets met aanpassen aan de omgeving te maken.
Voelt de boomkikker zich gestrest dan kan zijn kleur tot donkergroen of bruin veranderen,
soms zelfs met vlekken."


"Aan de uiteinden van vingers en tenen hebben boomkikkers hechtschijven.
Deze lijken een beetje op zuignappen maar hebben een andere werking.
De hechtschijven bestaan uit zeer fijne kanaaltjes.
Hieruit wordt vocht gedreven en zo blijft de kikker beter plakken.
Bij het klimmen scheidt ook de buikzijde een klein slijmlaagje af om beter te blijven plakken."
Bron: Natuurpunt






Hoe schattig is dat hé, ik kreeg er maar niet genoeg van




13 opmerkingen:

  1. Wat een mooie en subtiele fotografie...groen op groen, een lust voor het oog.
    Het werkte zeer rustgevend op me. >@@@<

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super schattig!!! je scrollt automatisch verder en verder.. en bent dan nog teleurgesteld dat er een einde aan de reeks komt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Ik heb ze ook nog nooit gezien.
    Dit is super, wat mooi en super foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die bleef dus heel rustig als hij jou zag...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, en voor jou helemaal niet schichtig, hij bleef gewoon mooi groen...!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nog nooit gezien An

    prachtige foto's heb je er van gemaakt

    en hij veranderde zelfs niet van kleur

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben zo blij dat je ze dan toch te zien kon krijgen! Prachtige foto's zijn dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou An, prachtige plaatjes, deze mag je weeral afvinken van je lijstje. Plezant hé als je ze dan zomaar tegenkomt, ik heb er ook lang over gedaan voor ik ze eens een keer op de foto kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt heel mooi en ook ik heb hen nog nooit ontmoet. En ik genoot weer van je fotografie, vooral de laatste. Net of deze jouw zat te bespieden en alsof hij dacht je hoofd recht houden wil je mij op de foto zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De natuur heeft zijn zaakjes heel mooi geregeld hé ?
    Als je die de eerste keer ziet, dan sta je versteld hoe klein ze zijn hé ?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schook kikkertje Fotorantje ! Het ziet er helemaal niet gestrest uit. Superleuke mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kwam je fotoblog tegen bij Linda, wat heb je veel mooie foto's en wat heb je jezelf goed ontwikkeld, mooier dan toen in het blog. Jaren en jaren in het verleden !!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!