donderdag 24 september 2020

rococo


Deze week bracht ik met Joke een bezoek aan een kasteeldomein 
eentje die oorspronkelijk een hoeve was 
en eigendom van de adellijke familie van Berlaere.
De gemeente Berlare ligt in Oost-Vlaanderen, zo beetje tussen Lokeren en Dendermonde 


 In 1630 werd ene Diegoede Castro eigenaar van het landgoed 
en deze familie richtte er later een kasteel op 
 In 1675 werd het door stoute Franse soldaten vernield. 
 Het werd in het begin van de 18de eeuw heropgebouwd door de familie van der Meersche. 
 en eind 18de eeuw erft de familie de Lichtervelde het kasteel. 



Links zie je paardenstallen met zadelkamer en de verblijven van de paardenknechten; 
rechts de conciĆ«rgewoning. 
Dat is als je van deze richting uit komt, 
kom je van de oprijlaan dan wordt links rechts en rechts links, of zoiets :-)


Deze bijgebouwen bevatten rococo-elementen 
en kwamen waarschijnlijk pas verder in de 18de eeuw tot stand. 



' t vervolgt nog

 
 

16 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's An..

    Tijdens een wandeling heb ik het kasteelpark wel eens aangedaan

    ik vraag me af of de gemeente er al een definitieve bestemming voor de gebouwen gevonden heeft


    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha hoe leuk, jij ziet dingen die ik niet zie! Hoe geestig...
    Mooi om te herbeleven al is het nog maar sinds gisteren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de stallen mooier dan het kasteel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dus de paarden hadden een net zo mooi onderkomen als het personeel? what else is new! :-)
    Die medaillons op de gevel vind ik schitterend! En het zijn verschillende zie ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n aardig optrekje zou ik ook wel willen ervan :-)
    Van de paardenstallen maak ik dan een grote fotostudio !
    Zalig altijd, die oude goed gerestaureerde gebouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie optrekjes heb je vastgelegd...!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's en een mooi landgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's. Ik ken het 'in levende lijve'. Ook de omgeving rondom is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi An.

    Prachtige goed onderhouden gebouwen.
    Wat mooi met de ornamenten

    Mooie foto's An.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Best een charmant optrekje het laatste doorkijkje is mijn favoriete foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reageerde op je blog maar 't is alsof m'n reacties niet door komen

      Verwijderen
  11. Wat een zonnige reportage van dit kasteel

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat prachtig An, je bent toch wel een krak in dit soort werk, schitterend gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi ! Een zeer goed bewaard kasteel, zo te zien. De paardjes van de kasteelheer hadden wel een poepchic onderkomen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige foto's en mooi om een stukje geschiedenis ervan te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!