maandag 28 september 2020

donk


Na het kasteelbezoek meerden Joke en ik nog even aan bij Overmere donk
Overmere is deelgemeente van Berlare 
In de voormiddag hadden we nog zomerweer maar na de lunch kwam de regen over
en zal je hier en daar misschien wel wat regenspetters zien van op de lens


Het donk (stuifzandheuvel) is ontstaan uit een oude meander van de Schelde. 
In de 18de en het begin van de 19de eeuw begon men turf te ontginnen als brandstof voor woningen. 
 Na de turfwinning liepen de ontstane putten van het zogenaamde Berlaars en Overmeers Broek 
geleidelijk onder water. Het Berlaars Broek werd leeggepompt, eerst in 1862 
en daarna opnieuw na de Eerste Wereldoorlog. 

 Vooreerst werd het hoofdzakelijk bebost met wijmen (of tenen voor mandenvlechtwerk) 
en na de Tweede Wereldoorlog met populieren (voor de luciferfabricage). 
Momenteel beheert het Bestuur van Waters en Bossen het Berlaars Broek als bosdomein. 
 Het Overmeers Broek (het huidige Donkmeer) bleef overstroomd 
en is uitgegroeid tot het bekende toeristische centrum. 
 De wateroppervlakte bedraagt ongeveer 86ha. 
Het Donkmeer is niet zo diep en bereikt op enkele punten maximaal 3,20m.

Meer dan genoeg info over het meer hé


Hopelijk (en vermoedelijk wel) nam Joke wat betere foto's van het meer
en je kan ook altijd bij Willy terecht voor mooie foto's van het donk



en de dag was nog niet ten einde :-)

 

20 opmerkingen:

  1. En wat is er mis met jóúw foto's van het meer? Ik vind ze echt WAUW! vooral die met de weerspiegeling!
    En een prachtige collage als bonus! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. K was er niet zo tevreden over, m'n wolken zijn smossig 🤭

      Verwijderen
  2. Hey An, het hoeft geen betoog, jij bent een kampioen in dit soort werk hoor. Prachtige fotografie die steevast vergezeld is van een dito verhaal, hoe knap is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie fotografie en tekst daarbij weer waar ik weer met veel genoegen naar heb gekeken en fijn dat de dag samen ondanks de regen toch gezellig was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die foto met de aanlegsteiger, wat een parel!
    ik leerde toch weeral bij over Donk, terwijl ik er al meerdere keren was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het weer wilde niet echt mee An

    wat niet belette om er prachtige foto's te nemen....

    wat me opvalt is dat er nog steeds blauwalgen aanwezig zijn

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heerlijk an, en wat spetters, daar heb je dan weer een plu voor toch :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Regen of niet, het is altijd fijn wandelen aan het water

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat groene water is echt wel betoverend !
    Maar mijn aandacht gaat hier naar de mooie bloemekes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schitterende foto, die wolken/bootjes!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterende foto's An, ook met regen...!
    Jouw dag was goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi An.

    Mooi daar An.
    Schitterende foto's, mooi die dreigende lucht.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om even mee te wandelen.

    Mooi die collage van foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor mij bekend terrein Fotorantje. Heb daar heel lang geleden vaak geweest met m'n lief (nu mijn vrouw). :-) Ik ben nog niet bij Joke geweest (dat doe ik straks), maar ik vind jouw foto's ook heel mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook hier een foto met meerdere foto's erin.
    Die foto's met die dreigende lucht zijn echt meesterlijk vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!