dinsdag 9 februari 2021

grijs

Misschien een wat minder schattig vogeltje deze blauwe reiger 😉
maar hij mag ook nog eens in de belangstelling staan

Al heeft hij de naam blauwe reiger, hij is vooral grijs,
en heel geduldig, zo kan hij lang bewegingsloos zitten wachten op een prooi 


Naast vis smaakt een molletje hem ook wel eens, net zoals muizen en grote insecten



Ik vertelde al vaker dat de treurwilg in het park vol zit met reigers en ooievaars
Binnen enkele maanden zal het terug een kabaal zijn van de vele 'kuikens' die om eten roepen
Als je geluk hebt kan je dan hun kopje boven het nest zien uitpiepen

Reigers broeden graag in kolonies, en dat van februari tot en met mei
ze leggen 4 tot 6 bleek-blauwgroene eieren die in 23 tot 28 dagen worden uitgebroed

Sneeuw en ijs heeft de reiger niet graag want dan is het moeilijk vissen
De foto's zijn van vorige week, hopelijk vriezen ze niet uit hun boom nu met deze winterprik
Doen jullie ook een beetje voorzichtig?!



22 opmerkingen:

  1. Reigers geven ons als mens ook een boodschap mee en vooral al zij uren turen in sloot. zij leren ons geduld en dat is wat vele niet hebben. Dus reigers verdienen het zeker wel om in belangstelling te staan. Heel mooie fotografie heb je gemaakt. Ze zijn nu ook vast in de war met al die sneeuw die we nu ontvangen. Maar jij weet de boom te staan zoals je schreef, dus wellicht later ontvangen we hier ook de kleine kuikens eens in zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt de kleintjes gevonden op m'n blog :-) en natuurlijk probeer ik het binnen enkele maanden opnieuw

      Verwijderen
  2. Wat een mooie foto's van de reiger en zijn leefomgeving.
    Genieten bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kans dat ze bevriezen is kleiner dan dat ze veel honger krijgen.
    Veel vet tussen de veren helpt ze goed de winter door.
    Maar niet aan eten komen met alle sloten en rivieren welke dicht gaat vriezen zal een groter probleem zijn.
    Prachtige foto's An...!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooie foto's Fotorantje ! Ik vind hem eigelijk wel schattig hoor, deze blauwe reiger. De Brielmeersen zijn een paradijs voor deze vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hopelijk worden er daar in die Brielmeersen wat wakken in het ijs gehakt voor al die reigers.. anders wordt het inderdaad wel honger lijden voor ze..! Niet alleen vissen en molletjes.. eendenkuikens en kikkers heb ik ook weleens met smaak naar binnen gewerkt zien worden..! Er zijn hier ook veel reigers, maar ik zie ze alleen aan de waterkant staan. Je maakte er echt schitterende foto's van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze zullen wel kippenkuikentjes gooien in het grasveld er naast, voor hen en de ooievaars

      Verwijderen
  6. Een prachtige vogel An, je hebt er ook mooie foto's van kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. piep ooh wat kennen we deze goed,.we hebben hier in ons dorp “reigersbos” zoek mr eens opw alleen in t voorjaar als de bomen ng nt niet blad hebben een “niet graag” geziene gast in onze vijver.
    knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reigers mogen zeker gezien worden! Het stikt er hier van in de polder. Ze kunnen verschrikkelijk schelden. Zo'n felgemeend KKKGGGAAAA. Meer een schreeuw.
    Regelmatig zitten ze op lantaarnpalen. Het liefst zie ik ze naast een sloot, turend in het water.
    De grote plassen blijven wel open, vermoed ik, maar de slootjes liggen nu al dicht. Er liep al jeugd op... Een mooie "sjoet" An!
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooi dier hé an, hij heeft vrienden en vijanden hé.
    ik vind 'm mooi, ze mogen blijven
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooie foto's van deze zeldzame vogels An !
    Een superzoom camera is best wel héél goed gerief hé ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeldzame vogels??? nauwelijks hoor!

      Verwijderen
    2. t zal beetje van de streek afhangen hé

      Dirk, als ik het goed heb 50x optische zoom

      Verwijderen
  11. Prachtige modellen kreeg je voor je lens! En dan, als goeie fotograaf...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze staan er schittered op en zeldzaam? Zeker niet bij ons .Als ik op wandel ga waar dan ook zie ik overal minstens 1 blauwe reiger maar soms staan ze ook met 3 in een plas.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's van deze sierlijke vogels... An

    ik heb de indruk dat ik ze de laatste tijd meer te zien krijg, misschien wegens de koude

    schuw zijn ze anders wel

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi An.

    Prachtige foto's An.
    Ik vind de Reiger erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind je foto's prachtig. Maar slaag er vaak niet in hier een reactie te plaatsen. daarom deze keer wat korter, want de vorige uitgebreide verdween in het niet....
    vooral die foto's op de takken vind ik schitterend.
    Nieuwe verzendpoging :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Natuurlijk mag de blauwe reiger ook eens inde belangstelling staan :-)
    Echt lelijk is ie ook niet dus wat dat betreft staat ie daar mooi te wezen hahahaha...
    De houding die ie heeft in de tweede foto vind ik echt heel leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gewoon gaaf om er zo veel en met zoveel verschillende poses te zien.
    Knappe serie.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!