maandag 26 juli 2021

gedenktekens


Van op afstand bekijken Lies en ik even de IJzertoren en Paxpoort

De eerste IJzertoren te Diksmuide wordt ingewijd in 1930
als een gedenkteken voor de Vlaamse soldaten die in de frontstreek
tijdens Wereldoorlog I het leven lieten.
Tijdens Wereldoorlog II
wordt de IJzertoren in 1946 tijdens een aanslag tot ontploffing gebracht.
Uit de ruines verrijst in 1965 een nieuwe toren.


'De IJzer was de laatste hoop in 1914.
Na de inval van de Duitse troepen op 4 augustus 1914
en diverse pogingen om de opmars te stuiten,
bracht de IJzer een halt aan de bewegingsoorlog.
De IJzer werd de frontlijn en de stad en de dorpen
werden in vier jaar tot een grote ruïne herleid.'

 
Hier boven in het midden het 'Heldenhuldekruis'
De 22 verdiepingen van de IJzertoren
zijn ingericht als een museum over Oorlog, Vrede en Vlaamse ontvoogding.


Bij de IJzertoren staat de Paxpoort
Deze poort werd in 1950 gebouwd met het puin van de eerste IJzertoren.
Op de vier hoeken van de Paxpoort werden beelden aangebracht
die Karel Aubroeck uit Temse voor de eerste IJzertoren maakte.
Zij stellen gesneuvelde soldaten voor die in de IJzercrypte begraven liggen.

AVV-VVK: "Alles Voor Vlaanderen, Vlaanderen Voor Kristus"
Paxpoort: poort van vrede


13 opmerkingen:

  1. Ik vind het geheel wel een mooi indrukwekkend herdenkingspunt, maar heb begrepen dat extreemrechtse partijen er een dubieus tintje aan hebben gegeven.. jammer.
    Je foto's ervan zijn in ieder geval heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft, ook op foto's, indrukwekkend.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Super foto's.
    Mooi wat je laat zien, ik geniet hier van.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De IJzertoren, een indrukwekkend monument dat door politieke twisten veel van zijn "waarde" verloren heeft

    jammer toch..

    knap gefotografeerd


    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De ijzertoren is hét symbool van Diksmuide. Je kan er met de lift naar boven, waar je een prachtig uitzicht hebt.
    Mooie foto's zijn dit, Fotorantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Boeiend.
    Maar de eerste foto met kleurrijke kleinoden blijft mijn favoriet.
    Fijn om samen op toch te kunnen gaan en nieuwe zaken te ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben hier dan hopelijk toch nog doorgeraakt :-) . Ja die toren ken ik omdat we, toen ik kind was er één keer per jaar, een paar jaren maar, gingen naar kijken als we terug kwamen van de zee, De Panne. Maar Diksmuide en de geschiedenis van de toren, evenals het museum kende ik niet. Het 'misbruik' door rechtse partijen wel.
    Genoten van je mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's van deze beklijvende gebouwen.
    Zoveel ontelbare doden, voor wat eigenlijk ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb hem toen helemaal ook binnen gaan bekijken. Indrukwekkend. Het zicht van boven op de toren uitkijkend over de omgeving is me altijd bij gebleven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja vroeger heb ik de toren ook nog bezocht, daar moet je heel wat tijd voor uittrekken, maar wel interessant

      Verwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!