woensdag 28 juli 2021

lek me liptje

 


De wandeling gaat verder naar de Grote Markt
Net als in Sint-Niklaas was er in Diksmuide ook kermis op de markt
en dus hou ik het hier bij enkele charmante geveltjes


t Manneke uit de Maene stond te blinken in de zon
Het is een verguld beeldhouwwerk van 1978
naar ontwerp van beeldhouwer Adhemar Vandroemme (Ieper)


t Manneke uit de Maene is de naam van een oude Vlaamse volksalmanak.
De eerste uitgave verscheen in 1881
en de almanak werd getypeerd door het lachende maantje op de voorprent,
ontworpen door Ferdinand Rodenbach.
De almanak bevatte grapjes, weersvoorspellingen en oude Vlaamse spreuken,
wijsheden en gebruiken.
Priester Alfons Van Hee was van bij de oprichting tot aan zijn overlijden in 1903
hoofdredacteur van deze almanak.
Sinds 1965 worden jaarlijks enkele prominente West-Vlamingen
tot Ridder in de Orde van 't Manneke uit de Mane geslagen.
Dat gebeurt naar keuze met een ridderzwaard of met de traditionele koteraar.


t Manneke zit daar mooi en Lies en ik zoeken een gelijkaardig plaatsje
maar dan wel veilig op de grond
We hebben genoten van het relaxte en heel nette Diksmuide
Een gezellige dag die we gepast afsluiten
met het delen van een verwenbordje
t Is van lek me liptje 😋



12 opmerkingen:

  1. Dat was zeker vast lekker gezien de laatste foto, fris en fruitig daarbij. En dat is vast de uitspraak als je iets lekker vindt. en de wandeling was ook gewis weer mooi gezien de foto's. Zover zal ik wel niet komen dus ik genoot van je post. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Was wéér zo'n supermooi dagje!
    'k Zit hier te watertanden, bij 't zien van dat lekkers, wat dacht je!?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Ik geniet van al je mooie foto's van deze mooie plaatjes.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lek mijn liptje

    dat moet wel West-Vlaams zijn An

    een mooie en interessante reportage van dit uitje

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't Is voor Nederlandse ogen een héél rare titel hahahaha maar ik snap 'm nu wel.. het zag er inderdaad heerlijk uit. En die Grote Markt was ook de moeite.. wauw.. wat een verrassing is dat Diksmuide zeg.. had ik eerder moeten weten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja de grote markt zie je niet veel van, was te rommelig, hadden geen mooie foto's geweest

      Verwijderen
    2. Snap ik.. maar je foto's laten genoeg zien om te weten dat het er mooi is!

      Verwijderen
  6. Wat een.mooie reeks is dit weer uit dit prachtige oude plaatsje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke foto's van een leuke dag die jullie met een zalige suikerbom hebben afgesloten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie geveltjes An
    't Manneke op de maan mag er ook zijn.
    En wat zullen jullie lekker gesmikkeld hebben, mmmmm
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi foto's van Diksmuide en 't Manneke uit de maene. Met een lekkere afsluiter erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterende foto van een mooi dagje samen uit. Prachtige gevels en het maanmannetje waar je niet naast kon kijken. Van de afsluiter voel ik het water in mijn mond komen.Zo kleurrijk en lekker.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!