zaterdag 9 oktober 2021

bewonderen




Het was druk in Gent op 1 oktober, veel groepen ook
Joke en ik zijn al dat volk niet meer gewoon
Toen we de tram terug naar het station namen
raakten we gesandwiched tussen de studenten,
blij toen we daar uit geraakten, ffeww


Maar eerst lopen we nog wat rond en bewonderden de vele gevels...

De witte gevel: Gildehuis der Vrije Schippers uit 1531 (Gotiek)
behoort tot de oudste en best bewaarde gildehuizen in de historische haven van Gent

Het gerestaureerde hotel Mariott.
De verklaring waarom de zwanen precies ruzie hebben
moet gezocht worden in de middeleeuwen.
Het gebouw bevatte ooit een bordeel.
Een zwaan die naar links keek, stond voor ‘drank’.
Een zwaan die naar rechts keek, stond voor ‘vrouwen’.
t kan ook andersom zijn

Op de hoek het oude postgebouw uit 1903


Minder bewondering heb ik voor de open stadshal die in 2012 opdook
op het Emile Braunplein
Waarom ze dit daar ooit gezet hebben is me nog steeds een raadsel
Zo'n lomp ding, het stoort me geweldig, maar smaken verschillen hé


16 opmerkingen:

  1. Dat 'ding' blijft daar staan, hoe-dan-ook...!
    Maar buiten 'dat' zagen jullie wel moois!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ooit eens muziek horen maken daar onder die open stadshal...was echt heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de stadshal of de "schaapstal"staat er nu +/- 10 jaar An

    en ik moet er nog steeds aan wennen...

    prettige zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi An.

    Super mooie gebouwen.
    Ik houd hier van.
    Mooie foto's heb je gemaakt.

    Je hebt gelijk de laatste is ook niet mijn favoriet.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die stadshal, daar heb ik ongeveer dezelfde mening over als jij... Waarom zo'n lelijk ding ??
    Wat je daar zegt over de mensen massa, dat ervaar ik ook dagelijks. Hoe het leven en onze gewoonten in bijna 2 jaar kan veranderen hé ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-) op je ouwe dag nog s gesandwiched worden An......
    nou nou nou :-)
    whahahaha zonder dollen het blijft een prachtige stad
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gent is een prachtige stad maar druk,druk. Ik ga altijd te voet terug naar station want die drukte op de tram en nadien nog de trein op is van het goede teveel voor mij. Je heb er prachtige foto's gemaakt en die stadshal is een lelijk lomp dingen .Ik heb die keuze nooit begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie stad An, even meegenoten met jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die oude gebouwen bracht je mooi in beeld. En waarom er bijna in elke stad een modern ding moet gebouwd worden snap ik niet! Om mee te zijn met de tijd? Wij hebben hier toch echt geen klimaat om een nieuwjaarsreceptie of wat dan ook te geven in zo'n open gebouw( het tocht er altijd)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De mooiste gevels van Gent heb je prachtig in beeld gebracht, Fotorantje. Er zijn voor- en tegenstanders van die open stadshal. Het is wel handig om eronder te schuilen als het regent. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Helemaal met je eens want ik heb het ook altijd lelijk gevonden en past totaal niet in deze omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gent is zo mooi! Inderdaad, een veelheid aan prachtige gevels.
    Persoonlijk vind ik die stadshall wel iets hebben. Van een vermenging van stijlen hou ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 'k Pak ook zelden de tram in Gent.. als je goed te voet bent, kun je ook lopend naar het station (Dampoort).. is maar een kleine tien minuutjes lopen denk ik en dan sta je al op de Vrijdagsmarkt.
    Prachtige bekende beelden.. krijg zó'n zin weer eens naar Gent te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!