maandag 4 oktober 2021

burcht



Met het gravensteen val ik meteen met de deur in.. Gent
Deze middeleeuwse burcht ligt pal in het centrum
In 1180 liet Filips, graaf van Vlaanderen en van Vermandois,
zoon van graaf Diederik en van Sibylla, dit stenen kasteel bouwen
daar waar eerst een houten bouwwerk stond
De grafelijke administratie was er gevestigd en eveneens een gevangenis


In de 18e eeuw wordt het kasteel verkocht
Er komt een katoenspinnerij en een metaalconstructieatelier
Er worden huizen tegen het kasteel gebouwd
Op het einde van de 19e eeuw koopt het Gentse stadsbestuur
samen met de Belgische staat de site in verschillende fases terug
en restaureert het zoals in de tijd van graaf Filips
Voor meer geschiedenis kan je altijd googelen hé


Ik ga nu eerst gezellig met Joke (jaja we zijn samen op stap) een koffietje drinken
en dan zomaar wat door de straten dwalen




14 opmerkingen:

  1. Aah.. Gent! altijd heerlijk om terug te zien.. ook op jouw mooie foto's. Toen ik er met pa was, kwamen we dat ene straatje erachter uit gewandeld en was het wel een verrassing voor hem, dat kasteel zo middenin de stad ineens te zien staan! :-)
    Kan bijna niet wachten om ook weer eens door die straatjes te gaan dwalen.. hopelijk volgend jaar april. :-) Ondertussen geniet ik gewoon met Joke en jou mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dagje Gent is ook altijd leuk meegenomen, Fotorantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om even mee te gaan An aan de hand van foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. koffie met zicht op het "Galgenhuis" An

    ik kijk al uit naar het vervolg

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Da's weer(!) een genietdagje!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig wat gaan kuieren in Gent, een droogje, een natje, altijd leuk om eens te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ach dat was een uitstap gepland met de senioren die in het water viel door Corona. Iedereen kende het van een vroegere schoolreis of gewoon door Gent eens te bezoeken. Iedereen was enthousiast om dit eens allemaal samen te herdoen. Dat zal wel moeten wachten tot volgend voorjaar! Maar leuk om dat massieve gebouw eens hier te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een leuk dagje uit, met een natje en droogje...!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja prachtig die burcht, ik ben er een aanta jaren geleden geweest:-)
    leuk dat je met joke op stap bent..
    goe volluk :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi An.

    Wah An ik houd hier van.
    Super foto's .

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met een man die gidst in Gent, leerde ik de stad steeds meer waarderen. De binnenstad en ook de verborgen hoekjes. De plaats van het dampende koffietje herken ik. Heerlijk uitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooi kasteel. Dit moet ik ook eens bezoeken gezien mijn zoon in Gent woont.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik was er ooit op schoolreis. Vroeger kon men nog al bouwen als je ziet hoelang het Gravensteen er al staat en nog altijd robust is

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!