vrijdag 22 oktober 2021

pronkstuk




1933
Rijke vakantiegangers die in Middelkerke verblijven
willen een eigen bidplaats in hun buurt
en laten deze opmerkelijke kapel bouwen: de Sint-Theresiakapel
De Oostendse architect Albert Victor Fobert levert de plannen
voor dit gebedshuis in art deco stijl.
Hij maakt daarbij gebruik van skeletbouw in gewapend beton.
Binnenin vallen de glas-in-lood ramen en de groenzwarte betegeling duidelijk op.
Waar men in de meeste kerken en kapellen een houten lambrizering aantreft,
is er hier gekozen voor geglazuurde tegels.




Theresia van Lisieux is een Franse heilige en kerkleraar van de Rooms-Katholieke Kerk.
Ze is patrones van de missionarissen wereldwijd en het missiewerk
daar ze zelf graag missionaris had geworden maar niet kon wegens haar zwakke gezondheid.
Ze overleed in 1897 aan tuberculose toen ze 24 was
Theresia wordt gewoonlijk afgebeeld met een rozentuil in haar hand.



Als je nog iets op te biechten hebt kan dat hier in stijl
Wat een pronkstuk
Wie zou hier niet te biechte willen gaan


En als je zonden je vergeven zijn 
kan je gaan genieten van de prachtige glasramen 









Wie denkt een déjà vu te hebben heeft gelijk
want jaren geleden liet ik er al eens wat van zien
Maar toen ik met Lies in Middelkerke was
vond ik het meer dan de moeite om deze prachtige kapel nog eens te bezoeken




De Sint-Theresiakapel is een beschermd monument sinds 2002




14 opmerkingen:

  1. haha, heel herkenbaar , zo deed ik het ook
    zo'n braaf kindje had niks op te biechten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi An.

    Wat mooi die kerk ( Kapel )
    Mooi de glas in lood ramen.
    En helemaal de laatste foto met de tegels.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een supermooie kerk is dit met al die art-deco elementen. Dat moet zeker een bezoekje waard zijn. Wat een biechtstoel. Maar ik zou er niet kunnen van genieten, want een braaf manneke zoals ik hoeft niet te biechte te gaan, natuurlijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige kapel, en 'de dag' was nog mooier!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kijkt je ogen uit in deze mooie kerk in stijl.
    Prachtige reeks foto`s in één woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alweer schitterend en mooie uitsneden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik was vergeten hoe mooi deze kapel is. Héél lang geleden moest ik met de kinderen van een privévakantie home op zondag naar de mis.( ik deed toen een maand stage in een home) Ik mocht met de kinderen helemaal vooraan gaan zitten want die priester vond het zo leuk dat ik als jong meisje met een tiental kinderen naar de mis kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, vooral de glas in lood ramen...!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtige fotoreeks en goeie tip om er es zelf naartoe te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtige interieurfoto's van deze mooie kapel met art-déco stijl An

    een bezoek meer dan waard

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je geeft een mooie tip. Wat een rijkdom en die glasramen zijn schitterend. Jij en Lies maakten een mooie uitstap. Zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige kapel en die speciale art-deco elementen waar ik altijd van hou. De glasramen zijn allemaal kunstwerken. Gelukkig is de kapel beschermd erfgoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend.. er werd in die tijd toch veel moois gemaakt hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prive kapel... ja hallo, kapitaal krachtige mensen kunnen rare dingen doen :-)
    Maar het is wel een verantwoord mooie kapel met prachtige brandglasramen. Art-déco is toch wel een sierlijke kunststroming hé ?

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!