zondag 19 juni 2022

zenuwachtig



Het zenuwachtig gefladder van de kolibrievlinder maakt het me niet gemakkelijk
Het beestje scherp op de foto krijgen is een huzarenwerkje
Ik zag hem fladderen boven de fantastisch goed ruikende vlinderstruik in de brielmeersen
waar hij met z'n roltong nectar uit de bloemen haalde
Van alle bloembezoekende insecten in ons land
heeft de kolibrievlinder de langste tong: tot 28 mm lang.

De kolibrievlinder staat symbool voor
veerkracht, aanpassingsvermogen, oneindigheid, energie
Z'n toepasselijke alternatieve naam is 'onrust'
Hij bezoekt dan ook per dag zo'n 500 bloemen
Dat kost heel wat energie met zijn zenuwachtig gefladder
De kolibrievlinder slaat namelijk 70 tot 80 keer per seconde met zijn vleugels,
geen wonder dat ik een overvol prullenmandje had 😁

11 opmerkingen:

  1. Maar Antje toch, moooiiiii...! Wat schrijf ik -> *f*a*n*t*a*s*t*i*s*c*h*!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige foto’s knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag die ook eens op vakantie in FR.. wist niet wat het was, maar vond die vleugeltjes echt op die van een kolibrie lijken en googelde daar dus op.. bleken ze echt zo te heten! Míjn foto's van toen waren láng zo mooi niet als deze van jou.. wauw.. geweldig goed gelukt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En toch goed gelukt.... schitterend...!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. enig mooi An

    mijn complimenten hiervoor

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De zenuwen waren duidelijk over gegaan...gelukkig niet bij het beestje... anders zou hij omlaag storten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi An.

    Geweldige foto's An.
    Prachtige vlinder die je super hebt vastgelegd

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt deze snelle rakker anders heel mooi gefotografeerd An.
    Knap werk !!
    Ik zag hem gisteren in de tuin, maar de foto's moet ik nog bekijken.
    Denk niet dat het bij mij gelukt is ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt dat razendsnel beestje er toch mooi opgekregen ! Chapeau hoor !

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!