dinsdag 18 oktober 2022

divers


Hang jullie jas maar op want t is nog binnen te doen 😉
Joke en ik gaan op bezoek in het Stedelijk Museum Aalst - 't Gasthuys
Gesticht tussen 1220 en 1230 
Oorspronkelijk was het enkel een klein kloostergebouwtje met kapel en ziekenzaal
Het huidige complex werd gebouwd in de vijftiende eeuw, met extra uitbreidingen uit de achttiende en negentiende eeuw.
In 1899 werden de gebouwen verlaten. In de jaren 60 ging men over tot het restaureren ervan 
Een divers museum met onderwerpen als carnaval,
enkele werken van landschapsschilder Valerius De Saedeleer en andere kunstenaars, 
items uit de tijd van priester Daens,...

De Sint-Jorisgilde droeg tijdens optochten de reuzenkinderen,
enkel de koppen zijn bewaard gebleven, 18e eeuw




Het bureau die ooit toebehoorde aan priester Daens

We wandelden door de gangen en kwamen zo van het een in het ander


En toen werd het tijd voor een koffie en zat ons bezoek aan Aalst er op
We deden maar de helft van de geplande uitgestippelde wandeling
Het bezoek aan de kerk en het museum waren tijdrovend
Een mooie dag waarin we veel zagen, 
en de tweede helft? 
tja dat is eens voor een andere uitstap, zo hebben we nog wat te goed 😉


14 opmerkingen:

  1. Die reuzenkinderen stelen de show!
    Lie(f)s.
    @Zo blij dat ik thuis was...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en knappe impressie van dit stadsmuseum An

    je laatste foto is bijzonder knap

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier, niet tevreden van de foto's! Amai ik kijk mijn ogen uit. Knap en dingen die ik niet gezien heb. Die foto van de kapstokjes is de topper! Die straalt van het scherm af. Die twee koppen waren bij mij niet geslaagd en de dikke neus heb ik er niet op gezet :-).
    Echt tof hoor en we hebben dus een reden om terug te gaan voor deel II

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha maar deze waren wel ok
      Er was ook veel te zien, k kan mij niet herinneren dat ik dat boek die jij plaatste gezien heb

      Verwijderen
    2. Positief blijven, Joke, er is zoveel dat wel goed is!

      Verwijderen
  4. Een van alles wat-museum.. dat zijn de beste, want : nooit saai! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Maar weer eens anoniem...tekst is dus weer weg :-(
    Maar mooie en vrolijke log door alles wat U tentoonstelling
    Mvdfotokraam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een interessant museum met van alles en nog wat. Ik zou er ook lang rondneuzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo een museum zal mij ook wel kunnen bekoren want het geeft mooie verhalen daarbij. Jullie hadden samen weer een mooi uitje uitgekozen en ik heb met veel plezier je blog gelezen en de foto's gezien. Wens jullie samen mooie uitjes toe. Groetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit museum is zo te zien ook meer dan een bezoekje waard. Aalst heeft echt wel meer te bieden dan alleen maar carnaval.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke, vrolijke kapstok...!
    Mooie serie An...!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jullie hebben ongelooflijk veel gezien op één dag. Dat beeld doorheen het raam in kleine vierkantjes verdeeld is prachtig. Ik hou van het pysterieuze. Mooie fotografie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een eg leuk museum daar blijf je rondlopen

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!