zondag 13 oktober 2024

beker


Paddenstoelen, daar was ik eigenlijk naar aan het turen, 
je hebt ze in alle maten en soms zijn ze heel klein hé 
Wat ook klein is is het bekermos
en die vielen me plots op
Lastig zo laag bij de grond foto's nemen, 
sommige van m'n onderdelen raken echt versleten 😉
'Bekermossen zijn een soort korstmossen, 
en uit de korst groeien er steeltjes met daarop een kelkvormige structuur, 
de bekertjes die hen de naam bezorgd hebben. 
Zoals alles in de natuur gebeurt dat niet zomaar. 
Die bekertjes dienen om regendruppels op te vangen. 
Met de openspattende druppels worden de sporen weggeslingerd 
die voor de verspreiding van de soort moeten zorgen.'

6 opmerkingen:

  1. Leuk zijn die hé, net aliëns.. ik had het vroeger in de tuin op de oude houten bielzen.. nu zag ik ze toevallig van de week ook in het park rond de kinderboerderij. Heb er ook fotootjes van, maar ik ben niet zo diep gegaan als jij hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt ze anders heel mooi gefotografeerd An.
    Ook al was het lastig.
    Zelf gebruik ik een hoekzoeker die kan ik zo op de camera zetten, is heel handig ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ken ik niet, weet ook niet of dat kan op mijn camera - ik heb een kantelschermpje maar ja je moet toch nog je camera laag kunnen houden ;-)

      Verwijderen
  3. Je bent er schitterend in geslaagd om ze te fotograferen! Mooie exemplaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, maar je camera is nog niet versleten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het zal inderdaad lastig geweest zijn om die foto's te maken, maar het resultaat is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!