dinsdag 1 oktober 2024

zonneschilder

Het ging als een lopend vuurtje en iedereen wou er bij zijn
bij de tentoonstelling 
“Emile Claus. Prins van het luminisme” met meer dan 130 werken 
Heel wat volk was nieuwsgierig
Het was dan ook niet slim van mij om op de eerste zondag te gaan, 
alsof ik anders geen tijd heb ttsss
Maar het was de moeite 
 Emile Claus werd op 27 september 1849 geboren te Sint-Eloois-Vijve
Pas op twintigjarige leeftijd begint hij zijn artistieke opleiding 
aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen.
In 1883 vestigt hij zich definitief in Astene (deelgemeente van Deinze), in Villa Zonneschijn. 
 Op 4 mei 1886 treedt hij in het huwelijk  met Charlotte Dufaux (links)
In de loop der jaren manifesteert Claus zich meer en meer als leider van de
luministische beweging in België. Zo raakt hij bekend als de “zonneschilder”.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog 
verblijft hij noodgedwongen in het Verenigd Koninkrijk, te Londen en Wales
 Geheel onverwacht sterft hij in 1924 op 75-jarige leeftijd te Astene


In 1879 onderneemt Claus een reis tot in Algerije
in gezelschap van amateurkunstenaar Jules Guiette, die de tocht ook financieel mogelijk maakt. 
De reisroute loopt over Franrijk, Spanje en doorheen Marokko
De werken die hij er maakt zijn van klein formaat 
want ze moeten nadien nog terug kunnen reizen met de karavaan.
Roker in Tlemcen (Algerije) - 1879

Claus z'n aantrekking tot het Leielandschap is duidelijk in veel van z'n werken 
Koe aan de Leie - 1891


Olmen langs het kanaal - 1904

Koeien bij het oversteken van de Leie -  1899 (een werk van drie jaar)

De dreef in Bachte-Maria-Leerne - 1900

De processie is daar - 1887-1888




Portret van kunstenares Anna De Weert

Op straf - ca 1876-78       Twee gestrafte vrienden - 1876

Het hanengevecht - 1882

7 opmerkingen:

  1. Wel slim! Had je een paar modellen om je foto's nog boeiender te maken!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Emile Claus is mij onbekend. Zijn werken die jij hier toont vind ik mooi om zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige werken! En je hebt ze mooi gefotografeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou wel van zijn werk. Dat eerste hoort dat daar ook toe? Weet nog niet goed welk gevoel ik erbij moet hebben.voor de rest heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de eerste is een stukje uit de laatste van het hanengevecht

      Verwijderen
  5. Werkelijk een alround kunstenaar met echt heel veel licht in zijn kunstwerken. Ik ben fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een schilder waar ik weleens een video van hebt gedeeld met zijn prachtige portretten onder een schrijven. Want zijn werken is wat ik graag ziet. En jij postte er hier heel wat die ik dan ook supermooi vond. Vooral het landelijke leven trekt mij aan. Hij was tevens geboren op mijn geboortedag.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!