woensdag 30 december 2020

lukk'n


Heel veel geluksmomenten
in het nieuwe jaar
Mooie dromen die mogen uitkomen
En bovenal een gezond 2021

En deze wensen breng ik dit jaar met het echte nieuwjaarwafeltje
Een heel lekker krokant koekje
Vooral in West-Vlaanderen beroemd onder de naam 'lukk'n'
en ondertussen erkend tot West-Vlaams streekproduct
De benaming 'lukken' komt van geluk wensen of geluk brengen
Toen ik als kind met m'n ouders ging 'nieuwjaren'
bij grootouders, groottantes/nonkels
wist je zeker dat deze lekkernij op tafel kwam
De volwassenen kregen het koekje in gezelschap van een Elixir d’Anvers
(Dé ambachtelijke kruidenlikeur en streekproduct uit Antwerpen)
en wij kindjes, wij mochten vanaf 9 jaar of zo
heel voorzichtig even nippen van dit straffe goedje





21 opmerkingen:

  1. De wafeltjes ken ik goed, maar 'lukken' heb ik nog nooit gehoord. Blijkbaar een oude traditie?
    Elexir d'Anvers ken ik dan wel bij naam. Met grootouders uit Antwerpen was dat een veel gegoten drankje, dat zogezegd zou helpen verteren. Of werd dit zo gezegd om kinderblikken te verontschuldigen?
    Lees ik hier goed, vanaf 9 jaar?? Bij ons mocht je er een eentje voor plaatsen.

    Ook voor jullie een gezond fijn nieuw jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gewoon eens proeven, geen glas drinken :-) t was toch veel te straf
      ja elexir hielp tegen buikpijn ook

      Verwijderen
  2. Mooie traditie An, hier niet bekend.
    De koekjes wel, maar het verhaal er achter niet.
    Voor jou ook goede wensen en stay safe...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'k Herinner mij nog dat het puntje van m'n pink in mama's glas mocht... Schone tijd...
    Mooie, gezonde start hé, Antje!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anneke, wat een herinnering, ja zo ging dat! Geweldig wat je naar boven haalt. Van mijn ex zijn memé kregen we elk jaar zo'n fles met Nieuwjaar cadeau en dan zei ze: dat is goed voor als de russen op bezoek zijn :-)
    Hemels creatief!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja dat ken ik
      En het hielp echt, in de tijd had ik die drank enkel daarvoor in huis, k vind het eigenlijk veel te straf

      Verwijderen
  5. Die koekjes koop ik geregeld, maar ik wist niet dat jullie ze zo noemen.. wel een mooie naam met een heel verhaal erachter!
    Die elixer kreeg ik eens van een Vlaamse blogster.. maar ik lust zulk spul helemáál niet.. m'n grote zus was er blij mee! ;-) Mijn ouders en grootouders waren niet van de sterke drank.. m'n pa dronk later weleens een borreltje of een kruidenbittertje, m'n ma heel soms een glaasje advocaat met héél veel slagroom hehe. Maar nipjes van zulke zaken als kind.. neeee, geen ervaring mee.. mijn moeder vond dat echt drie keer niks! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmm advocaat, beter dan die elexir want veel te straf voor mij

      Verwijderen
    2. Ja, dat lust ook ook wel.. zo'n heel klein beetje wat je in België weleens bij de koffie krijgt.. het liefst óók met veel slagroom hahahahaa!
      Die koekjes.. zijn die niet van Jules De Strooper? ik meen de letters ook op je foto te zien.. die koop ik hier dus ook vaak. :-)

      Verwijderen
  6. Leuk die gebruiken en zo te lezen ook lekker.
    En neem je nu zelf z'n lekker likeurtje ?
    Fijne jaarwisseling

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De koekjes wel, de drank niet, veel te straf, je zou je zieltje verbranden

      Verwijderen
  7. Die wafeltjes ken ik niet, maar de Elixir d’Anvers ken ik nog heel goed van vroeger !
    Mijn beide grootouders hadden het in huis... "een drupke" werd dit genoemd :-)
    Mijn beste wensen An, veel mooi licht en veel leuke eekhoorntjes op je wandelpad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een traditie om in ere te houden, An! Zeker in gezelschap van dat straffe goedje. Terecht dat lukk'n cultureel erfgoed is. Ik zou het graaf proeven en waarschijnlijk verslaafd raken zoals aan andere Belgische lekkernijen (-:
    Een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2021!
    Dikke liefs ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'lukk'n'.. dat is nieuw voor mij An

    Elexir d'Anvers hoorde er wel bij

    fijne dagen en vooral een gezond en voorspoedig jaar gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi An.

    Ziet er lekker uit die waffel.

    Ik wens jou een heel goed 2021 toe.
    Met mooie momenten dat je nog kunt genieten van de natuur.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een post die vrolijk maakt. Een krakendvers koekje spreekt me wel aan maar Elexir'd Anvers vind ik niet lekker maar het verhaal daar achteris heel leuk. An wens je een veilig en gezond2021 . Vergeet niet ook in het nieuwejaar je dromen na te jagen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wens je een jaar vol nieuwe gedachten met daarbij mooie fotografie wat ik graag op je website zie. Die wafel ziet er inderdaad heel lekker uit en ik kon de benaming ook niet dus gelijk weer wat geleerd van een oude traditie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heerlijk an je bent er weer :-)
    Gelukkig Nieuwjaar en de allerbeste wensen voor 2021,
    ik hoop dat we elkaar kunnen gaan zien :-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wens ook jou heel veel geluksmomenten in het nieuwe jaar, Fotorantje en bovenal een goede gezondheid.
    Bij ons staan ook nog ieder Nieuwjaar op tafel : de lukk'n. Maar de elixier is er niet meer bij. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De wafeltjes ken ik niet van naam maar wel zoals ze eruit zien :-)
    Ik wens jou ook een heel mooi en vooral gezond 2021.
    Dat we in dit jaar weer van mooie momenten van elkaar mogen genieten en dat we ook ergens in dit jaar weer wat meer vrijheden zullen krijgen en ook dat het virus onder co9ntrole wordt gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!