maandag 6 september 2021

waarom



Stil, heel stil – laat ons een ogenblik denken
Aan hen die er niet meer zijn,
Die geen bloemen meer zien en geen zonneschijn,
Die met hun bloed nu de aarde drenken.

Och toe, verwijl even met uw gedachten
Bij wat hun lief was, een kind, een vrouw,
Een zorgzame vader, of een moeder, trouw,
Die nu vergeefs op hun thuiskomst wachten.

En ook bij hen, die in donkere nacht,
Wreed verminkt op het slagveld lagen,
En wie de dood nog geen uitkomst bracht.


Bij de droeven, die geen tehuis meer wacht,
De verjaagden, die alles met zich dragen,

Hebt ge wel eens aan het ‘waarom’ gedacht.

(J.B.)


September 1944, Belgie wordt geleidelijk aan bevrijd

Soldaten, gesneuvelde soldaten, oud-strijders, politiek gevangen
van alle oorlogen
samen streden/strijden ze voor hun land, de wereld...

foto's genomen op het Schoonselhof, Antwerpen


12 opmerkingen:

  1. niet te geloven hé An, zoveel jonge mensen uit het leven weggerukt voor een zinloze oorlog..
    zoveel verdriet... het houdt gewoon nooit op :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontroerend mooi. IK krijg altijd een krop in de keel als ik al die soldatengraven ergens op een kerkhof zie! Ik denk dan aan de woorden van Willem Vermandere in zijn lied Duizend Soldaten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Mooie woorden An bij een mooie begraafplaats waar zoveel mensenlevens onnodig zijn beëindigd.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een vraag die niemand schijnt te kunnen beantwoorden

    een mooie en sereen logje

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik probeer de oorlogen op mijn vingers te tellen die er NU, op dit ogenblik bezig zijn... dan besef ik dat ik vingers te weinig heb...
    De mensheid zal het nooit leren vrees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze was ik misgelopen. Mooie foto's en wat een mooie teksten heb je er weer bij geschreven. Heel mooi, heel sereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige beelden die me diep treffen. Zoveel jonge mensen opgeofferd aan zinloze oorlogen. Het blijft maar duren zoals Willem Vermandere zong in zijn lied "duizend soldaten""altijd iemands vader altijd iemand kind" Verschrikkelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd bijzonder indrukwekkend.. om stil van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik ben er gelijk weer helemaal stil van!
    Al die jonge mensen die omgebracht zijn.
    Je laatste foto doet me heel veel want deze man blijft onbekend en zijn familie krijgt nimmer antwoord...... 😥
    Prachtig eerbetoon Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!