zaterdag 25 februari 2023

225


We bevinden ons nog steeds in het 225 jarig Museum voor Schone Kunsten in Gent
Het werd officieel opgericht in 1798 en opende in 1802 de deuren voor het publiek
Ondertussen bevat het een 20.000 stukken uit de Europese schilder- en beeldhouwkunst
In de 25 zalen kan je genieten van Europese meesterwerken van de 14e tot 20e eeuw
Lies en ik kijken onze ogen uit
We zien er werken van Ensor,

Emile Claus, Renée Magritte, Gustave De Smet, Henri Le Sidaner en zoveel zoveel meer


 'De aanbidding door de Wijzen' ca. 1450 -  werk van Meester van de Prelaat Mur

triptiek van Meester van de Wenemaert
'Taferelen uit het leven van Christus' ca. 1480

 Draagbare miniatuurportretten komen ingelijst voor of in medaillonvorm
Ze zijn gemakkelijk mee te nemen tijdens het reizen
Men koestert ze als kostbare souvenirs van familieleden of overledenen
In de Nederlanden schildert men ze op koper

Volgende keer zien we nog mooie dingen
Nu rusten we even uit


10 opmerkingen:

  1. 't Was/is fantastisch daar, Antje, je kan er dàààgen lopen te genieten!
    Dat ene werk van Ensor zal me wellicht altijd bijblijven... ;-)
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héél wat te zien daar.. kan me wel voorstellen dat je af en toe moest rusten.. van dat geslenter word je meestal vermoeider dan van doorlopen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi verslag met prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er hangen prachtige werken die ik ook wel eens wil zien zeker Ensor. Blij een stukje te kunnen meegenieten. Het toestel doet het weer goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi An.

    Mooie kunst is daar te zien.
    De miniatuurportretjes vind ik erg mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige foto's van prachtige kunst !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel bijzonder museum, daar ben ik verleden jaar nog geweest. Je camera geeft de kleuren van de kunstwerken héél goed weer vind ik ! 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  8. voor elk wat wils in het KMS

    het is nu wel een paar jaar geleden dat ik er nog eens was

    voornamelijk de werken uit de "Latemse school" zijn me bijgebleven

    een knappe en interessante fotoreportage

    prettige dag


    BeantwoordenVerwijderen
  9. Knap! Daar wil ik ook eens gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!