woensdag 22 februari 2023

citadel


Om naar Gent te gaan hoef ik niet ver te treinen
zelfs Lies is maar een half uurtje onderweg
Dus gingen we op een ochtend nog eens smikkelen
en dit dichtbij het station


Dat smaakte 😋
Tijd voor een wandeling door het Citadelpark.
Het stadspark werd aangelegd in 1875.
Op die plaats stond de Hollandse citadel van Gent, gebouwd tussen 1819 en 1831.
De citadel, een van de grootste en modernste van zijn tijd in Europa,
later gebruikt als infanterie- en artilleriekazerne, bleef functioneren tot 1870.
In 1913 moest de citadel plaats ruimen voor de wereldtentoonstelling van Gent.
In 1930 veranderde het uitzicht van het park opnieuw,
deze keer in het kader van het eeuwfeest van de onafhankelijkheid van België.
Hier en daar zijn er nog delen van de kazematten terug te vinden.
Het park bevat zo'n 780 bomen, waaronder een aantal zeldzame exemplaren
Sinds 1984 is het park een beschermd landschap.
Onder het park werd in 1938 een bunker gebouwd in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog,
maar deze was nog niet klaar toen de Duitsers het land binnenvielen. 
 Er is ook een muziekkiosk gebouwd in 1885, die stond nu volledig in de steigers voor renovatie.

Maar dit terzijde, het park was niet ons doel, dat is voor volgend postje natuurlijk 

9 opmerkingen:

  1. De start van een mooie/Kunstige dag, knap vereeuwigd!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi park, ben daar verleden jaar ook eens geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sta helemaal verbaasd.. zó vaak met Lucretia in Gent geweest.. en er is een Hollandse citadel en die heeft ze me nooit laten zien? Maar goed dat júllie 'm gingen bekijken.. dan zie ik 'm tóch nog es.. het lijkt me de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het citadelpark..nu weet ik tenminste waarom het zo noemt An

    ik kijk al uit naar het vervolg

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie en fotogenieke aanloop tot ???
    Mvdfotokraam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel interessant om weten waarom het park zo heet.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Njammie dat ziet er heerlijk uit!
    Het Citadelpark, door dat park ging ik 3 jaar te voet naar school. Heb er mooie maar ook beangstigende herinneringen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het heeft inderdaad de reputatie er niet zo veilig te zijn, je loopt er beter niet s avonds of alleen

      Verwijderen
  8. Mooie foto's en een super gezellige dag!

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!