dinsdag 14 februari 2023

schatkamer


We zijn opgeklommen naar het tweede verdiep in het museum Texture 
(er is ook een lift voor wie het nodig heeft)
Daar zien we een selectie schitterende damasten, kant, handwerk
en fijne weefsels die de uitzonderlijke textielcollectie rijk is.
De term 'kant' verwijst naar de plaats waar de transparante stukjes textiel gedragen worden
De kantstrookjes lopen vaak uit in gelobde, getande of puntige uiteinden. 
Vandaar de Franse naam 'dentelle' (getand) en het Duitse 'Spitze' (punt)

Rechts een albe (wijd onderkleed van een katholieke geestelijke)
de brede kantstroken aan de mouwen zijn in Brugs bloemwerk
Links een doopjurk
Lies en ik sluiten ons bezoek toepasselijk af in het aanpalende Kaffee Damast
met een eveneens toepasselijke lunch: de vlaskaaskroket
en voor mij een of andere gezonde koude thee waar ik de naam van vergat


10 opmerkingen:

  1. Wat een bijzonder mooi bezoek aan dit vlasmuseum
    Mvdfotokraam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig spul is dat allemaal zeg! Mooi museum en we hebben er goed van mee kunnen genieten!
    Maar vlaskaaskroketten? hoop niet dat er echt vlas ook in zat! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moooiiiii... was 't daar! En lekkerrrrr...!
    Fijn gezelschap en een goeie fotograaf (herinneringen!)!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig museum. Schitterende kant! Benieuwd hoe die kroketten smaken 🤩

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vol, romig, ietsje zoet..., uniek, Joke!
      Lie(f)s.

      Verwijderen
    2. Ik vond ze net iets scherper van smaak 🤭

      Verwijderen
  5. Wat een weelde! Maar ik zou het niet kunnen verdragen op mijn gevoelige huid. Die foto met de rode trap is ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een knap en interessant verslag An

    een vlaskaaskroket is nieuw voor mij

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een pracht en praal ,werkelijk een heel interessant museum

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi dat kant en nog wat lekkers te eten:)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!