vrijdag 24 februari 2023

Theodoor


Inderdaad, Theodoor,
wie kent hem niet hé
Ahwel, Lies en ik
Wij hadden nog nooit van hem gehoord:
Theodoor Rombouts
In het museum voor schone kunsten te Gent loopt er een tentoonstelling over hem
Theodoor Rombouts werd geboren te Antwerpen in 1597 en overleed in 1637
Zijn vader was een welstellend kleermaker.
Theodoor was virtuoos van het Vlaamse Caravaggisme.
Hij was een gevestigde waarde in het Antwerpse kunstenaars milieu.
Maar hoezeer zijn schilderkunst ook gewaardeerd werd tijdens zijn leven
na zijn dood werd zijn artistieke nalatenschap al snel vergeten.
Niet zo verwonderlijk dus dat we hem niet kenden
'Allegorie van de vijf zintuigen' 1632
voor de liefhebbers, je kan hier een uitgebreid artikel over dit kunstwerk lezen

'kaartspelend gezelschap' na 1632

'muzikaal gezelschap met bacchante' ca. 1634
De kunstenaar portretteert zichzelf als luitspeler



'vrolijk gezelschap' ca. 1636-37

'Christus die de geldwisselaars uit de tempel drijft'  ca. 1625-'32

rechts: 'Allegorie van het schepengerecht van Gedele' ca. 1627

Tot zover dus over Theodoor Rombouts
Volgende keer slenteren we verder doorheen het museum voor schone kunsten


10 opmerkingen:

  1. Theodoor..! natuurlijk.. kenden jullie die niet? daar is toch die toren in Mechelen naar genoemd? hahahaha zal wel niet.. maar misschien de koffie? :-P
    Nee, ook nog nooit van gehoord en ook niet echt een schilderstijl waar ik weg van ben. Maar jullie hadden een genoeglijk museumbezoek duidelijk.. mooi toch! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dat nu ook niet in huis hangen, maar mijn stijl of niet, ik sta altijd in bewondering voor hoe goed iets geschilderd is, en dan schilderijen zo heel gedetailleerd, dat kunnen is bijzonder knap, ik bekijk het allemaal heel graag 😊

      Verwijderen
    2. Ja tuurlijk.. enorm knap is het.. ik doe het 'm zeker niet na!

      Verwijderen
  2. Leuk om zo'n schilder te ontdekken. Er zitten prachtige werken bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks de uitleg van Mizzd

    kende ik man niet An

    maar die werken zijn wel prachtig

    prettige dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad nog nooit van gehoord, maar je fotoreeks over hem is indrukwekkend
    Mvdfotokraam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een nieuwe naam om aan mijn brein toe te voegen. Ken de man niet maar hij heeft er wel werk van gemaakt en is dus duidelijk miskend in zijn tijd. Lees: had niet de juiste connecties want daar draait het dus om…
    Een museumbezoek meegepikt, altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En weer is je reeks goed gelukt!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nooit van gehoord, maar het was wel een hele knappe schilder. Wat me opvalt is de heldere rode kleur die in zijn werken er uitspringt. Jullie hebben weer een fijne dag gehad. Grtjs Marjolein van Lingen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Prachtig deze kunst van deze kunstenaar.
    Heel mooi An.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!