zaterdag 15 april 2023

overburen


In een holte onder de dakrand van de overburen wonen deze spreeuwen.
Ze zitten graag op de kabel die tussen twee huizen hangt
Spreeuwen hebben een zwart verenkleed met paarsgroene glans en geelwitte spikkels
Ze kunnen het geluid van een aantal vogels, kikkers en zoogdieren perfect imiteren.
De meest geïmiteerde soorten zijn de buizerd, de wielewaal, de kleine bonte specht en de kip.
De imitaties moeten worden aangeleerd en zijn dus niet aangeboren.
Hun lange, spitse snavel is geel in het broedseizoen en donker in de winter




15 opmerkingen:

  1. Zelden dat ik nog spreeuwen zie An

    en je hebt ze mooi in beeld gebracht

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie foto van die spreeuwen! De kleur komt werkelijk schitterend over. Prachtige beestjes. Zie ze zelf nooit meer.... vroeger veel gegeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eten dan nog wel, dat heb ik nooit gedaan en voor zo ver ik weet m'n ouders ook niet

      Verwijderen
  3. Vorig jaar een harde klap tegen het raam.. ik buiten kijken, lag er een spreeuwtje op het terras.. zag nog net de laatste stuiptekkingen.. maar het had z'n nekje gebroken dus niks meer aan te doen. Toen kon ik wél goed zien wat een mooie kleur die veertjes hebben van spreeuwen.. echt prachtig was ie.. zo zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vond ik ook.. maar ze opeten zoals Joke schrijft.. dat vind ik nóg zieliger..! (en wat zit er voor vlees aan zo'n vogeltje..?? maar héél weinig denk ik)

      Verwijderen
  4. In de verte lijken het saaie zwarte vogels, maar van dichtbij kun je hun mooie kleedje bewonderen. Mooi gefliepst An.
    Fijn weekend, grtjs Marjolein v L

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je de kleuren prachtig vastgelegd van dit koppeltje spreeuwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi An.

    Wah An, wat zijn ze prachtig.
    Super mooie foto.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spreeuwen zie ik steeds minder maar blij dat ik ze bij jou ook nog kan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Spreeuwen zijn lawaaierige vogels, met een mooi verenkleed. Ik kijk vaak hun schitterende balletten. Het zijn vliegkunstenaars

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!