zondag 23 april 2023

voor elk wat wils



Lies en ik zijn dus in het museum Eperon d'Or in Izegem
Het schoenmuseum met schoenen, 
vreemde gebruiksvoorwerpen en
machines allerhande en met op de valreep nog wat roest voor deze zondag ๐Ÿ˜‰



Maar dus ook schoenen natuurlijk
van hedendaags, kunstig, over sneakers, tot de tijd van toen
Hoge hakken en geen hakken
Zelf loop ik al vele jaren op gemakkelijke platte schoenen van een en dezelfde schoenwinkel
Maar gelukkig is er voor elk wat wils

ocharme de voeten die daar in moeten


Feestelijke damesschoen ca. 1900: 
geitenleder, wreefriem en voorvoet bezet met zwarte pareltjes en versierd met flanelsteek
Kinderlaarsje 1888: wit geitenleder en zwart lakleer
Herenschoen ca. 1910: zwart en bruin kalfsleer, randgenaaid op de zool 'BD Iseghem'




1930: damhertleder versierd met kloskant, biesje in lakleder, hak in celluloid

1940
door de oorlog is de schoennijverheid verplicht om alternatieve materialen te gebruiken
daar het leder bestemd is voor de militairen

1950 - Troueermachine
De schacht wordt vaak versierd met gaatjes die een sierlijke lijn of tekening vormen

1950-1960
Op de snijtafel werkt de patroonmaker op basis van goedgekeurde ontwerpen.
Hij zet het basispatroon onmiddellijk in verschillende maten om 
en maakt de kartonnen onderdelen van het model na in zink. 
De snijder schikt de onderdelen op het vel en snijdt ze uit

Tot het einde van de 19de eeuw is er geen onderscheid tussen een linker- of rechterschoen

Kies maar iets uit, ik wacht jullie wel op bij volgend postje ๐Ÿ˜‰

10 opmerkingen:

  1. Ik zeg maar zo: 'Wie de schoen past trekt hem aan'. Maar omdat jij altijd gemakkelijke schoenen draagt, (ik trouwens ook) zal jij de schoenen met die kneiter hoge hakken niet gepast hebben. Toch? Mooie serie An, grtjs Marjolein v L

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij ook geen hakken hoor.. niet eens een kleintje!
    Wel een prachtige collectie schoenen dat ze daar hebben hรจ.. je kijkt je ogen uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Heerlijk om dit te zien.
    Mooi om alles zo te kunnen zien van de opbouw van de schoennijverheid.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schitterende collectie. Die blauwe met witte biesjes! Was ik maar weer 20 jaar jonger ๐Ÿคฉ.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wie het schoentje past.... dacht ik spontaan An

    heel wat te zien in dit museum

    prettige dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heel tof schoenen รฉn ook wat zondagse roest logje ๐Ÿ˜Ž
    Wat ik vandaag heb geleerd is dat zelfs de schoenmakers een patroon heilige hebben ๐Ÿ‘

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt het prachtig in beeld gebracht An, erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn vrouw is gek van schoenen (maar geen hoge hakken). Ik moet er met haar zeker eens naartoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een mooi logje met unieke foto's .Ook wat dat roest betreft !

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!