woensdag 5 april 2023

stem



Vers gewassen en gestreken en na de lunch gingen Joke en ik op stap
zinken heupbad ca 1920

We zijn op bezoek in een vroegere weverij/ververij te Sint Niklaas
Nu het SteM, Stedelijk Museum
 Meer dan 600 archeologische voorwerpen in keramiek, metalen, glas, hout en leder
staan als stille getuigen voor het verleden.

links, eiken waterput ca50-400
  We zien de plattelandseconomie, huisnijverheid, geïndustrialiseerde samenleving, 
met focus op de textiel- en breinijverheid in Sint-Niklaas.
de wijze waarop de mens in het verleden omging met hygiëne, lichaams- en haarverzorging. 
Geen soepborden maar scheerbekkens 
van de 18e tot de 1ste helft van de 20e eeuw

rechts: kapsalon in art-nouveaustijl, 20e eeuw


We vergapen ons op ingewikkelde constructies voor brei- en weefmachines 
automatische rondbreimachine ca. 1925


links: breimachine
De eerste werd vervaardigd in 1589 en werd gebruikt tot eind 1800
Hier werden kousen op gebreid
In een volgend postje snuisteren we verder ;-)



11 opmerkingen:

  1. Tof museum, en superleuk dat je op stap was met Joke!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Best grappig: wij kunnen met de hond nooit een museum in.. dus die staan dan ook niet in mijn postjes.. en jij post de laatste tijd steeds over prachtige musea die je bezocht hebt. :-)
    Ik kijk graag met je mee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt al een mooi logje klaar! Gezellig om de vele bezienswaardigheden nog eens te overlopen. Napret!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel wat te zien daar An

    en wat een knappe foto's

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Shame on me. Mijn woonplaats en ik was er nog niet. daar moet ik dringend eens heen gaan, als ik je prachtige foto's zie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. foei hoor :-) is zeker wel de moeite waard

      Verwijderen
  6. Je hebt er je werk van gemaakt, amai ni !
    De witbalans in deze foto's staat een tikkeltje in het rood/geel, maar dat stoort helemaal niet ! Alle foto's worden er gezellig 'warm' van :-) 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een fantastisch gevarieerd museum. Prachtig vastgelegd in dit blog

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!