woensdag 21 juni 2023

sluipen


Bijzondere wezentjes zijn het de libellen
De soort moeilijk te benoemen
Ik gok hier op een of andere heidelibelle





En hier hebben we een uitgeslopen libelle, je ziet het 'omhulsel' nog
De meeste soorten brengen de winter als larve in het water door.
Als de temperatuur van het water in het voorjaar stijgt, ontwikkelen de larven zich verder.
Op een gegeven moment zijn ze klaar om ‘uit te sluipen’.
De larve kruipt uit het water en grijpt zich ergens stevig vast.
Vervolgens barst het huidje van de larve open en komt de libel tevoorschijn.


13 opmerkingen:

  1. Amai...! Weer zo'n schone reeks!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou dat ook niet weten hoor, wat dat precies voor libelles zijn.. maar ik weet wél dat jij er weer héle knappe opnamen van gemaakt hebt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, die ragfijne vleugeltjes! parels!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bloedrode heidelibelle - foto 1
    Schitterende foto’s, wat een mooie reeks. En de laatste wel heel speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt Joke - al vind ik hem niet bloedrood ;-)

      Verwijderen
  5. Het lijken soms net koordansers als je hen dan ziet. Maar zij zijn het waar ik steeds weer van geniet. Alleen heb ik er dit jaar nog niet veel mogen ontdekken. Maar je fotos vond ik heel mooi en zeker de uitgeslopen libelle. Zomergroetjes, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterende foto's van deze keizers uit de lucht ! 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de natuur zit toch ingenieus in mekaar An

    een topserie

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Prachtige foto's.
    Zo mooi alles te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo bijzonder om te zien....zelf nog nooit in het echtie gezien !!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet gemakkelijk om zo'n libelle te fotograferen, maar dat heb jij weer knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!