zondag 30 juli 2023

witte stipjes



Een mooie eerder kleinere vlinder met prachtige roestkleuren
is het oranje zandoogje. 
Ik twijfelde tussen het oranje en bruin zandoogje, 
maar de witte stipjes aan de onderzijde van de vleugels bracht verduidelijking:
bij het bruin zandoogje zijn die stippen zwart
Deze vlinders besteden veel tijd aan het zonnen.
Als een oranje zandoogje te dicht wordt benaderd, schuift hij de voorvleugels omhoog, 
zodat de dubbelgekernde oogvlek zichtbaar wordt. 
Een ongenode gast kan hierdoor worden afgeschrikt.


11 opmerkingen:

  1. Wauw mooie foto’s van deze vlinders. Hij spreekt met zijn/haar ogen! Prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's van die vlinder. Dat "oog" valt inderdaad op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw.. je hebt ze er weer geweldig op zeg.. ik zag er vanmorgen ook, maar ze waren mij véél te snel af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's! Ze doen me aan de zomer denken (zomer, waar?)
    Ook knap dat je weet welke soort vlinder het is. Die ogen vallen wel op, hè?
    Fijn om weer bij je te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit vlindertje zit op een goede achtergrond. Ik had laatst een bontzandoogje die ging op houtsnippers zonnen. Tja dan wordt het zoeken. Mooie scherpte op de vlinders.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtige foto's van deze vlinder op een mooie achtergrond An

    prettige dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi An.

    Een prachtig vlindertje.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooie foto's van dit liefelijke vlindertje maar helaas hebben de vlinders het weer heel erg moeilijk met al die regen buien die er zijn. En ik hoop dat ze op tijd hun eitjes hebben kunnen leggen want helaas hun leventje is maar kort. En ik zie steeds minder vlinders die ik graag ook eens zl willen zien. Er verdwijnen er steeds meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weerom een interessant weetje over het zandoogje. Je hebt het mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!