zaterdag 1 juli 2023

zevenstippig



Pimpampoentje was ook op stap
Nee, het is niet mijn huispimpampoentje van oa hier die ik uitliet 😉, 
die is al lang verdwenen

In België en Nederland zouden er een 60-tal soorten bestaan
en wereldwijd nog veel meer
De meest gekende bij ons is de zevenstippige
zowel in oranje als rood

"Het lieveheersbeestje kent 4 stadia in zijn leven: ei, larve, pop en adult
Op het moment dat het lieveheersbeestje uit de pop komt,
heeft het gele dekschilden zonder patronen.
Het is pas na enkele uren dat de dekschilden uitharden
en dat de gele kleur plaats maakt voor het kleurenpatroon.
Dit laatste ontstaat doordat het lieveheersbeestje bloed pompt in het dekschild en de vleugels.
Een lieveheersbeestje kan 1 jaar oud worden "






10 opmerkingen:

  1. Schitterende foto’s! Fantastisch hoe je het beestje hebt vastgelegd. Je wist er weer mooie woorden aan te verbinden. Zeer knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En weer zo boeiend mooi...!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. piep zo mooie foto’s . knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi An.

    Ik vind dit leuk en mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een heerlijke reeks An
    en met interessante weetjes

    prettige da

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige macro's van dit pimpampoentje !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een droom om naar te kijken daar word ik vrolijk van. Ik krijg weer een hele tijd geen meldingen meer van nieuwe berichten en ze zitten ook niet in mijn spam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. volgens mij hebben ze dat afgeschaft, jammer genoeg

      Verwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!