vrijdag 29 maart 2024

expressie


Na het lekkere Brugse ontbijt bezochten we het Groeningemuseum
Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit binnen liep
'Het hoogtepunt van dit museum zijn de Vlaamse primitieven.
Je vindt er topstukken van de belangrijkste meesters van de vroeg-Nederlandse schilderkunst uit de 15e en begin 16e eeuw: 
Jan van Eyck, Hans Memling, Hugo van der Goes, Gerard David, Hiëronymus Bosch en hun tijdgenoten.
Het is één van de mooiste collecties ter wereld en bevat werken die mijlpalen zijn voor de Europese kunstgeschiedenis .
De collectie bevat daarnaast ook pareltjes van renaissance- en barokmeesters,
zoals Ambrosius Benson, Lancelot Blondeel, Pieter Pourbus, Pieter Bruegel de Jonge, Jacob van Oost en Peter Lely.'
Links: kopie naar Robert Campin 1480/1499, Maria met Kind - Rechts: portret van Margareta van Eyck door Jan van Eyck 1439

Indrukwekkend allemaal,
de expressie in de gezichten, de fijnste details
Ik zou het niet beter kunnen 😉, 
meer nog, ik kan jammer genoeg helemaal niet schilderen of tekenen 

Rechts: Johannes de Doper met schenker Ivan de la Pena, Alvaro Sanchez 1450/1499 - Midden:  Madonna in marmer, Jean-Robert Calloigne 1820/1830
Links: Laatste Oordeel door Jan Provoost 1525 - Rechts: De ontdekking van de tekenkunst door Joseph-Benoit Suvée 1791


Madonna met Kanunnik Joris van der Paele door Jan van Eyck 1436

Toen ik deze foto zag moest ik lachen, 
onze Brugse dame heeft precies een aureool rond zich, 
maar het is de kraag van de vrouw op het schilderij

Links: De Leie in Astene door  Emile Claus 1885
Links en hier onder 'De dood van de vrouw van Belisarius' (1817), het enige bewaarde historiestuk van Joseph-François Kinsoen.

Mars, omringd door de Kunsten en Wetenschappen, overwint de Onwetendheid ,door Antonius Claeissens 1605


8 opmerkingen:

  1. Hahahaah alsof ze onder stroom staat.. Lies, voor dat schilderij! :-)
    Ik ga zelden naar een museum.. maar een schilderijenmuseum is ook nog es helemaal niet mijn ding. Vind het hier, meer zo'n samenvatting, wél mooi, maar irl vind ik het algauw te veel ( te saai hahahaa).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu zit ik hier toch ook te lachen...! ;-)
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie schilderijen hebben ze daar. Leuk dat je er foto's kon nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 😂😂😂😇het kon niet beter! Alsof het haar vol elektriciteit zit. Prachtig, een voltreffer. Zeer knappe foto ‘s van het museum en zijn schilderijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi An.

    Prachtige schilderijen.
    Grappig Lies met dat haar ( maar dan niet echt )

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een heerlijke reeks uit het Groeningemuseum An

    niet eenvoudig om daar te fotograferen

    topwerken die de moeite waard zijn

    en zelfs Lies kreeg je in beeld

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!