woensdag 20 mei 2020

bewonderen en aanbidden



Ze staan weer te dansen met hun fragiele rode rokjes
Monet schilderde prachtige klaprooslandschappen
Altijd jammer gevonden dat ik niet kan tekenen/schilderen


Je mag ze bewonderen, je mag ze aanbidden, maar plukken doe je beter niet!
Klaprozen willen hun vrijheid
en laten hun kopje hangen als ze gevangen zitten in een vaas


Ze klappen dicht als het gaat onweren,
beetje zoals ik want daar hou ik ook niet van


Waar ik ook niet van hou
is dat ze in het park dit prachtige troepje klaprozen zomaar gemaaid hebben
Toen ik er twee dagen later kwam waren ze gewoon foetsie weg
Zo'n mooi verwilderd hoekje bij de bijenkassen
Ik sprak de tuinman aan
en die zei dat z'n hart er pijn van deed
De 'bazen' van de provinciale domeinen gaven die opdracht
K voelde dat de tuinman er niet veel over mocht of kon zeggen
Hij knikte instemmend en greep naar z'n hart toen ik vroeg
willen ze misschien een park die netjes is en niet verwilderd?


t zal toch geen waar zijn dat alle wilde veldbloemen moeten verdwijnen?
Straks wordt dat zo'n saai effen park
We zullen vlug nog maar wat profiteren
van alles die nu nog de 'toelating' heeft van vrij en vrolijk te bloeien



16 opmerkingen:

  1. Nu beperken ze niet alleen de mens zijn vrijheid, gaan ze die van de natuur ook nog eens aan banden leggen!
    Ik geniet en droom weg bij je mooie foto's en deze prachtige klaprozen waar ik ongelooflijk veel van hou. Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, ik dacht al dat Joke hier als eerste op zou reageren.. zo gek als zij is op klaprozen! :-)
    't Is wel erg.. iedereen verzint maar wat een park 'hoort' te zijn.. men zou de natuur gewoon z'n gang moeten laten gaan, dan kregen we de mooiste parken van allemaal!
    Maar het kan nog erger.. hier was ergens een flinke berm voor €125.000 ecologisch aangelegd, met heel veel wilde bloemen, speciaal voor alle bijtjes en andere insecten. Heeft een maaibedrijf 'dat randje ook maar effe meegenomen' toen ze toch bezig waren in de buurt..!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer als ze de wilde bloemen die zo goed voor de bijen en zo mooi voor het oog zijn zomaar wegmaaien.
    Gelukkig kunnen we genieten van jouw foto's...!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel mensen zijn bezig om wilde bloemen voor de bijen in de tuin te krijgen.
    maaien zij het af, hoe is het mogelijk...

    Wat een mooie kleur en wat een mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo jammer, die mannen zitten achter bureau's en hebben echt niet de goede ogen/mentaliteit om die opdrachten te geven

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-(.... ik moet er een beetje van huilen An.....
    hoe kan dit beleid mogelijk zijn, in deze tijd... van 2 voor twaalf voor insecten en bijen.....
    ???
    waar zijn ze in godsnaam mee bezig...
    ik begrijp het niet... elk bloemetje is welkom voor de bijen en zjoef... weg is het
    om te huilen.... écht om te huilen..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. schitterende foto's An

    niet te geloven dat ze die weggemaaid hebben

    daar heb ik geen woorden voor

    groeten



    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wandel ook liever in een 'natuurlijk' park met veldbloemen ipv in een aangeplant domein. Jammer genoeg ook her en der al opgemerkt dat men te pas en te onpas de 'natuur' wegmaait :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je kan misschien niet tekenen/schilderen, je kan wel fotograferen, en mooie logjes maken!
    Zonde dat ze daar niet mogen blijven...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi An.

    Prachtige foto's heb je gemaakt van de Klaproos.
    Wat jammer dat ze het weggemaaid hebben.
    Het is juist mooi en goed voor de natuur om het te laten staan.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Woow Antje, wat mooi en dan al die hommels en bijen...
    je heb het weer prachtig in beeld gebracht !!
    Lieve geniet groetjes, Anna ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waar zijn ze toch allemaal mee bezig hé ?
    Is er iets mooier dan wilde bloemen ?
    Zelfs 'onkruid' kan heel mooi wezen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi! Dieprode kleur van fragiele bloemen.
    Ik zie op tegen de moment dat de bermen weer verdwijnen, de wilde bloemen staan er nu zo feestelijk bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooie foto's van deze klaprozen, Fotorantje. Sinds de Brielmeersen een provinciaal domein zijn, is het er niet mooier op geworden, vind ik. De nadruk ligt nu op sport en recreatie. Maar de natuur in de Brielmeersen wordt aan banden gelegd. Niet leuk voor de beestjes die er wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nooit geweten dat ze dichtklappen tijdens onweer.
    Inderdaad waarom kan men de natuur de natuur niet laten.
    Maai het een beetje na de bloei periode, dit is juist het moment om te genieten van al die kleurtjes.
    Het leven is al moeilijk genoeg, een beetje genieten mag toch zeker wel, ook voor de beestjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, dat zomaar wegmaaien ken ik hier ook.
    heb je eindelijk een mooie berm (in een natuurgebiedje nog wel)
    en dan maaien ze het weg grrrr......
    gelukkig heb je deze foto's nog om van te genieten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!