dinsdag 12 mei 2020

preek



Het was maandag een koude ochtend met veel wind,
maar zonnig, en dan ben ik niet tegen te houden.


In het park wandelde ik voorbij een broedende Canadese gans,
al had ze er net op dat moment genoeg van
en besloot ze met haar mannetje even te gaan zwemmen
om daarna op hun dooie gemakje nog wat te ontbijten.
Ze lieten het nest een hele tijd onbewaakt achter
en keken op noch om


Zo'n mooie eieren, zomaar achter laten, in die koude
Ik besloot om ze zelf even te bewaken,
wel op veilige afstand, zoals met alles nu
Gewoon een oogje in het zeil houden.
Het koppel had geen haast en deed nog een wandeling,
het bleef maar duren
en ik begon al te denken
dat ik mij zelf op het nest zou moeten zetten


Gelukkig besloten mama en papa gans om toch weer wat dichterbij te komen
Maar ik bleef nog even treuzelen, net als zij,
om te zien of ze toch nog oog hadden voor hun toekomstige kroost.
Ik gaf hen even een preek over de toch wel heel koude wind
en dat ze de eitjes warm moesten houden



Met beetje tegenzin en om van mijn gezaag af te zijn
besloot mama gans dan toch maar weer verder te broeden



Zo, en nu maar hopen op vijf brave kindjes




22 opmerkingen:

  1. Vreemd hé.. zou dat nou wel goed komen? Het leverde je in ieder geval wel een prachtige serie foto's op.
    Hier zat mama zwaan ook weer op haar nest.. maar dat heeft ze al zó vaak in de steek gelaten dat ik toch vrees dat die eieren nooit meer uit gaan komen. Nou ja, wie weet.. die beesten zullen dat zelf toch wel weten zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gingen ze even verfrissing zoeken of zijn ze slordig op hun nest? Hoop dat het goed komt. OH Anneke ik zie het tafereeltje voor mij en een lach komt spontaan boven. Kregen ze even hun zondagse preek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi blogje An.
    Maar dat de ouders zolang van het nest gingen is toch een beetje vreeemd.
    Dacht dat er altijd één van de twee bij het nest bleef.
    Goed dat je ze even toesprak ;-)))
    Prachtige foto's die je maakte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, want uiteindelijk gaven ze blijk van waardering..en wat een geluk dat je er niet op bent gaan zitten...Dat had geen 'zorg op maat' geweest, hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat jij heb even liet weten dat er altijd 1 van hen op het nest moet blijven. Het zijn wellicht nog wat onervaren ouders. Mooie serie heb je zeker gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi An.

    Goed om het even in de gaten te houden.
    Hopelijk komen er wat mooi kleintjes over een tijdje, die je nog op de foto kan zetten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's, je was er op het juiste moment. Geluksmoment!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wonderschoon je foto,s en het verhaal er bij.als jij er op was gaan
    zitten An,dat was je duur komen te staan.
    Dan zijn ze niet meer zo lief.
    Groetjes
    Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtig verhaal en mooi geïllustreerd. Heerlijk genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent een bofkont An :-)
    Hopelijk kan je de kleine kuikentjes ook voor je lens krijgen binnenkort !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig verhaal An, mooi in woord en beeld, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed dat je vader en moeder eend even vermanend toegesproken hebt, dat geeft voor later weer plezier...!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik zie je al zitten, op die eieren....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. het lijkt wel een mooi beeldverhaal An

    hopelijk krijg je die jonkies ook nog te zien

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een geweldig leuke en opvoedende log ;-0

    BeantwoordenVerwijderen
  16. mooi dat je even de eikiesit was An, ik vind het wel vreemd dat z evan het nest gaan... zo lang,,
    meestal is dat een slecht teken...
    maar jij bent de vliegende reporter van dienst, jij houdt het wel in de smiezen he :-)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een hemelsmooie reeks!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie foto's wederom.
    Raar dat ze de eieren alleen laten.

    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo mooi, Antje !!
    Mijn complimenten hoor... een heerlijk natuurblog naar mijn hart!
    Lieve groetjesss

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Als die 5 kindjes dan toch niet braaf zouden zijn kan jij ze misschien ook een preek geven? Een heel leuk logje is dit Fotorantje.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat wil je als gans nog meer?
    Je nest wordt goed bewaakt.
    De eerste foto's voor het ganzen baby album zijn gemaakt.
    En ze kunnen even lekker relaxen.
    Dit zijn geen domme gansjes, dit zijn slimmerds 😀😀

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hahahahahahaha...... die zin van " ik begon al te denken dat ik mij zelf op het nest zou moeten zetten"😂😂😂

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!