vrijdag 9 oktober 2020

specht


Op wandel in de Brielmeersen kom ik heel wat spechtinktzwammen tegen 


De spechtinktzwam is één van de vele soorten inktzwammen
Ze groeien op dood organisch materiaal 
zoals o.a. op hout, rottende plantenresten, 
op verterende mest of op brandplekken. 
Het paddenstoelenweefsel vervloeit tot een substantie die er uitziet als inkt
Je hebt dat vast al gezien, t is alsof ze smelten, jammer dat ik er nu geen foto van heb 



"De spechtinktzwam is aanvankelijk volledig bedekt door een wit en viltig velum 
 dat bij het uitgroeien van de hoed in onregelmatige banden openbreekt 
 en dan doet denken aan de veren van een grote bonte specht 
 Het is tevens de verklaring van zijn naamgeving."


Ik blijf ze bijzonder en mooi vinden, bijzonder mooi dus :-)




19 opmerkingen:

  1. ja een mooike weer An, die heb ik hier nog niet vaak gezien,
    wel de gewone inktzawm, die is eergisteren in de soep gegaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi bijzonder. Vanaf nu ga ik er extra opletten. Fijn om bij te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Super An.
    Dit is een hele mooie Zwam.
    Fantastische foto's heb je ervan gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merkwaardig mooi, deze paddenstoel. Moeder natuur is een echte kunstenares.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's An, deze spechtinktzwam kende ik nog niet. Een mooie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh ja.. dat lijkt er echt wel op.. op de veren van een specht.. wat grappig, nooit geweten!
    Mooie foto's maakte je ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moeder natuur kent vele manieren om 'afval' op te ruimen.
    Mooie macro's van deze zwam !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, ze zijn zo bijzonder.
    En heel mooi vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige opnames van deze bijzondere "specht" An

    prettig weekend gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kende de naam nog niet. De spechtinktzwam met de nodige, zeer interessante, uitleg. De foto's zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi An, ik heb deze hier nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb een redelijke kijk op paddenstoelen maar van deze had ik nog nooit gehoord, laat staan gezien. Wat een juweeltjes van foto's!
    Lieve groet ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kon wel de inktzwam maar deze niet. Oeps ik kan dus ook de andere verward hebben met deze eens.
    Toch maar eens meer opletten als ik ze zie.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!