zaterdag 5 augustus 2023

aardappel


Enkele dagen geleden maakte ik voor het eerst kennis met de Coloradokever
Hij lijkt een beetje op het olhbeestje door z'n bolronde vorm
Ook met z'n kleuren van geel tot geelbruin of -oranje doet hij er wat aan denken
Deze kevers zijn ongeveer een cm lang

De coloradokever gebruikte de aardappelplant om de wereld rond te reizen
en dat vanaf 1850,
Na de Eerste Wereldoorlog kreeg de kever vaste voet aan de grond in Europa.
De larven zijn erg hongerig en kunnen aardappelvelden geheel ontbladeren
Ik vind hem wel mooi,
ook de mier kwam hem even bewonderen


13 opmerkingen:

  1. Oei.. hopelijk geen aardappelvelden in de buurt dan.. dan kunnen we tenminste met een gerust hart van jouw geweldige foto's van dat mooie kevertje genieten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoorde dat hij wel weer aanwezig is.
    Hij ziet er wel mooi uit op jouw foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. knappe foto's An

    maar je zult maar aardappelen geplant hebben

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet naar Brugge sturen hé! Wel mooie foto's!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh nu breng je een stukje nostalgie tot bij mij, heerlijk! Bij m'n onthaalouders zag ik deze als kind vaak op - inderdaad - hun aardappelvelden. Mij boeide het, al zijn het geen welkome bezoekers bij wie aardappelen kweekt. Hele mooie close-ups van deze mooie kever (lang geleden dat ik er nog eentje zag).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog even m'n naam erbij plaatsen (alias Regenboogbui).

      Verwijderen
  6. Een mooi kleurig aardappel(blad)etertje. De ontmoeting tussen mier en kever heb je heel mooi vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb wel van de Coloradokever gehoord maar hem nooit gezien. Of ik heb er geen herinnering aan, wat zonde zou zijn want het is een prachtig beestje.
    Een tien met een griffel voor de foto met de kever en mier. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie kever maar jammer genoeg niet geliefd bij de aardappeltelers. - Erna V R

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi An.

    Het is een prachtige kever.

    Geweldige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die zullen de aardappelboeren niet graag zien komen !
    Maar je hebt van dit beestje wel heerlijke macro's gemaakt 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een schadelijk insect maar wel mooi en men ziet ze niet zo gauw meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Héhé we weerden hem als de pest vroeger 😀. Maar wat een mooi insectje. Prachtige foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!