dinsdag 15 augustus 2023

plantentuin


De Gentse Plantentuin bestaat reeds meer dan 200 jaar
Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit rond liep
en dus nodigde ik er eentje uit om me te vergezellen naar daar
Sinds 1902 is de Plantentuin van de Universiteit Gent
ingericht aan de rand van het Citadelpark.
Op een oppervlakte van 2,75 ha, waarvan 4.000 m² serres, 
zijn maar liefst 10 000 plantensoorten samengebracht.
Maar we gaan eerst even terug in de tijd
19 juli 1797: de eerste kruidtuin opent de deuren in de Baudeloo-abdij
De originele tuin was ingedeeld in 4 secties:
een systematisch deel, een Engelse landschapstuin, 
een sectie met groenblijvende bomen en een orangerie met serres.
Mammoetboom

Later werden ook secties met fruitbomen, heideplanten,
een vijver en een waterbassin toegevoegd.
1804: de Plantentuin wordt overgedragen aan de stad Gent
die ook voor het onderhoud moest instaan.
De tuin herbergde op dat ogenblik een belangrijke plantencollectie
en bleef ook didactisch zeer waardevol.
Er werden onder meer gratis openbare lessen plantkunde gegeven.
 links: Eucomis autumnalis - Hyacinthaceae - rechts: Kretenziche dadelpalm

Tweede helft van de negentiende eeuw: de tuin is te klein geworden
1903: voltooiing van de verhuis van de Plantentuin
naar de rand van het toen pas aangelegde Citadelpark
De Plantentuin omvatte naast de buitentuin een Victoriaserre,
een palmenserre, een proefkas en een orangerie.
1931-1932: nieuwe serres worden gebouwd
want de broei-en kweekkassen uit het begin van de 20ste eeuw zijn te klein geworden
Begin jaren ’50: een rotstuin wordt ingericht met fondsen van het Marshall-plan.
De bouw van het Hoger Instituut der Kandidaturen Wetenschappen (H.I.K.W.) in de jaren ’60
was bepalend voor het huidige uitzicht van de tuin.
1971-1972: het huidige kassencomplex met de drie grote publiekskassen wordt gebouwd.
Vanaf 1977: de systematische tuin wordt aangelegd en in 2012 heraangelegd.
Zandkers - Prunus pumila - Rozenfamilie

In volgend postje maken we verder kennis

info: Viane, R. en Van den heede, C., red. (2000). 200 jaar Plantentuin Gent. Universitaire Plantentuin Gent, 237 p.


11 opmerkingen:

  1. Het begon met een aardig stukje geschiedenis en leuke foto's. Ik kijk uit naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, gij kunt dat weer mooi fotograferen!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh mooi zeg! Nee, dat zag ik ook nog nooit in Gent.. het doet me denken aan de Hortus Botanicus bij de Universiteit van Leiden.
    Die laatste foto, dáár heb ik er elk jaar heel wat van in m'n eigen tuintje.. de schijnpapaver! Prachtig kleurtje hè..! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om de geschiedenis van de tuin te lezen. Ben benieuwd naar de bloemen en planten die je gefliepst hebt. Een voorproefje hebben we al met de schijn papaver.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi An.

    Mooi om daar even te zijn.
    Ziet er mooi uit.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al heel vele malen geweest als ik in Gent eens was en ook al eens over geschreven. Maar wat superleuk dat jij en een maatje hier ook eens bent geweest. Veel te zien hier hé. Jouw indrukken waren ook echt supermooi om te zien. Kijk ook zeker uit naar de volgende serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je hebt hier een interessant historisch overzicht gegeven An...

    de Baudeloo-abdij is nieuw voor mij

    prachtige foto's heb je er bij geplaatst

    prettige dag


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Blij dat ik een stukje kan meekijken. Was er ook nog niet. Een hele geschiedenis zit erachter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier ben ik nog nooit geweest. Dankzij jouw blog geeft het weer nieuwe ideeën, waarvoor dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor de geschiedenis van deze tuin Werkelijk ongelooflijk veel verschillende delen. Dat zal ik zeker de volgende keer bij mijn bezoek aan Gent gaan bezoeken

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!