dinsdag 12 november 2019

wandeling



Stilte ruimtes, daar waren er genoeg van op onze zondagse wandeling
Vurste is een en al stilte
Het is een dorp in de provincie Oost-Vlaanderen en een deelgemeente van Gavere
Het dorp van Rietje Cocker, boerenzoon, steenbakker

en begaafd kunstschilder (Henri De Cocker 1908-1978)

We duiken meteen het parkbos van kasteel Borgwal in
een beetje in tegengestelde richting van de Rietje Cockerwandeling,
maar wat maakt het uit, met een goede gps begeleidster geraak ik overal 😊



en zo wandelen we voorbij het Chinees paviljoen met een ijskelder onder






In de verte doemt de duiventoren op,
de gebouwen van de Broeders Ebergiste
die er instaan voor de verzorging van mensen met een mentale beperking,



en dan het kasteel zelf dat in 2012 privé-eigendom werd.
In de 17°eeuw was dit een buitenverblijf van de Gentse bisschop Mgr.A.Triest,
Het werd door de grafelijke familie Goethals de Mude de Nieuwland
uiteindelijk verkocht aan de Broeders van liefde (1975)



De oudste vermelding van dit 18 ha groot domein gaat terug tot 1538
en was door de eeuwen heen eigendom van verscheidene families.















In volgend postje vervolgen we onze wandeling





14 opmerkingen:

  1. Ik sluit me aan bij Chantal! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk om er een Modigliani tussen te zien en wat een prachtige omgeving..wederom!
    Ik hoef er de deur niet voor uit...Natuurlijk ga ik dat volgend jaar zeker weer zelf doen.
    Mocht ik in de buurt bij je zijn dan laat ik het je weten, hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niks vervlogen luxe hé An, wat een schitterende plaatjes, de kleuren zijn zó bijzonder vandaag in deze post, superrrrrr
    kijk uit naar de volgende :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zijn schitterende foto's Anneke! Zo mooie kleuren en scherpte-diepte. Een gebiedje onbekend, ben nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schilderij 'naar' Modigliani ?
    Mooi daar !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een prachtig domein An

    knappe foto met bijzonder mooie tinten

    een logje naar mijn hart

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. An, je hebt weer een hele mooie tocht gemaakt...!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Prachtige wandelingen maak je.
    Wat is dit allemaal mooi.
    En super foto's heb je gemaakt.

    Fijn dat je dit allemaal laat zien en ons mee laat genieten.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben daar vorig jaar ook geweest. Het is leuk wandelen daar. De oude duiventoren die daar op het binnenhof staat is héél uniek.
    Erg mooie foto's zijn dit, Fotorantje !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie bijzondere plek hebben jullie ontdekt.
    Heel erg sfeervol

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is altijd leuk om met je mee te wandelen.
    Een mooie reportage heb je ervan gemaakt.
    Ben al benieuwd naar het vervolg

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je laat ons je mooiste plekjes van je wandeling zien.
    De eerste foto van het bos lijkt op een sprookje zo mooi.
    Een domein dat teruggaat tot 1538. Het gaat mijn verstand bijna te boven.
    Dank je dat ik even naast je mocht lopen (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw..... dit komt allemaal echt heel mooi en sprookjesachtig over Anneke.
    Ik ga hier eens op googlen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!