zondag 19 juli 2020

...the shadow of a dream




We zijn nog in Deurle, het mooiste dorp van Oost-vlaanderen.
Zelf heb ik nog lang niet alle dorpen gezien dus mag en kan ik niet oordelen 
maar de dienst Toerisme Vlaanderen blijkbaar wel en in 2008 kreeg Deurle deze mooie titel.
 Het is dan ook een charmante schilderachtige gemeente, 
deelgemeente van Sint-Martens-Latem, tussen Deinze en Gent

 
 Schilder Gust De Smet woonde de laatste 15 jaar van zijn leven in Deurle
vandaar de naam van de bewegwijzerde wandeling natuurlijk

De pastorie behoort tot het beschermd dorpsgezicht
het zou ook zonde zijn daar iets te gaan afbreken




Buiten deze gezellige huizen 
 staan er langs de vele laantjes die we afwandelden 
 heel wat chique villa's verborgen tussen het groen, 
 allemaal om ter grootst 
 maar die heb ik niet op de foto gezet 
 ik heb het meer voor de charmante dorpskern 😉 




Deurle liet kort na de Eerste Wereldoorlog een replica bouwen van de Lourdes Mariagrot
Dit ligt niet op die wandeling maar als je nieuwsgierig genoeg bent
en een klein wegje in slaat naast het hotel bots je er vanzelf op 


Langs buiten oogt de bakstenen Sint-Aldegondiskerk heel sober
maar binnenin zie je enkele prachtige glasramen
Op het kerkhof liggen heel wat bekende kunstenaars begraven




14 opmerkingen:

  1. Wat een vredige rust straalt dit mooie dorpje uit !
    De Sint-Aldegondiskerk is corona veilig gemaakt zie ik.
    Die brandglasramen zijn heel uitzonderlijk vind ik. Schitterende kleuren !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. piep wauw mooi!! Zeker de moeite van een bezoek waard knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een erg mooie sfeervolle fotokuier

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deurle..., je maakt 'schaduwen' wakker, Antje...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig dorpje! mooie, maar dure :-) buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben blij dat je nog niet te moe was om daar in het dorp nog wat fotootjes te maken.. ze doen herinneringen terugkomen.. mooie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sjiek de fiebel An,
    wat een nette huizen, :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heel mooi tochtje An, wat je ons laat zien...!!
    Goede start van de nieuwe week.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een mooie wandeling is dat An

    fraaie foto's uit de dorpskern

    en die dure villa's weten zich daar goed te verstoppen..

    verrassend zijn de fraaie glasramen in deze anders eenvoudige kerk

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi An.

    Super mooi daar.
    Wat is het daar leuk.
    Prachtige glas in lood ramen.

    Mooie foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu was ik al wel in Deurle tijdens een fietstocht langs de Leie maar toch moet ik toegeven dat jij me nog heel wat onbekende plekjes toont met je reportage. Een goeie reden om nog een terug te keren natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja wadde zeg An, in dit soort werk ben je toch echt heel begaafd, mooie reportage met schitterende platen. Wel An, ik vind je echt een "krak" hoor, supergaaf gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deurle is het kunstenaarsdorp bij uitstek, Fotorantje. Al kan het daar in de zomermaanden soms heel erg druk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jouw foto's doen me echt weer zin krijgen om eens naar de dorpen aan de Leie te trekken. Mooie reportage An.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!