vrijdag 17 juli 2020

peere


'We hebben ons peere gezien'
die uitdrukking ken je wel hé
al heeft het niets met peren te maken


Joke en ik en Gust De Smet,
 nee die laatste ging niet mee, 
maar wij deden wel de Gust De Smetwandeling in Deurle
 Een aaneenschakeling van dreven, boslaantjes, dreven, kerkwegels,
 dreven en nog eens dreven 
 en daar hebben we dus ons peere gezien. 
Jawadde, we sleepten ons bijna letterlijk naar de eindmeet
langs al die mooie paadjes 
 


Nu eerst even bekomen op dit terrasje 
die oorspronkelijk een pastorij was
Rond 1826 deed het gebouw dienst als schooltje
en van 1843 tot 1854 was het gemeentehuis van Deurle er gevestigd
En nu is het al vele jaren de trekpleister voor wie in de buurt honger of dorst krijgt 




21 opmerkingen:

  1. Nou nee, die uitdrukking ken ik dus niet hehe. Maar die wandelroute wél.. die wil ik al tíjden eens gaan doen, sinds Lucretia en ik daar een klein beginnetje van deden en ons voornamen dat nog eens helemaal te gaan doen.. wat er dus nooit meer van gekomen is om de bekende reden. Nu ik je mooie foto's zie wil ik het nog extra graag eens gaan doen..!
    Wij dronken toen trouwens wat op dat ándere terras daar in Deurle.. een foto ervan heb ik nog voor haar overlijdensbericht op haar eigen blog gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat zal waarschijnlijk auberge du pecheur geweest zijn, maar die ligt niet op de wandelroute en wij waren te moe om ons nog te verplaatsen :-) halfweg onze wandeling had een terras echt wel welkom geweest

      Verwijderen
    2. Ja klopt.. Auberge du Pecheur.. maar wij deden indertijd eigenlijk meer een rondje Deurle, Lucretia wilde me dat mooie dorpje laten zien. En toen zagen we dus het begin van die wandeling. Ik weet er verder niks van.. maar waren er geen musea aan of zo? dat dacht ik.. en daar kun je meestal toch ook wel even zitten? Nu hadden wij op een wandeling van 6km ook geen rust nodig gehad.. toch een iets betere conditie hehe.

      Verwijderen
    3. musea waren gesloten, en daar nog eens rond slenteren had te veel van het goede geweest
      Joke haar teller gaf wel meer km's aan :-p
      ja jullie zullen meer energie gehad hebben, veel fitter dan wij, of toch alleszins dan ik -
      hier verschillen de dagen nogal, vandaag bv geraak ik totaal niet vooruit, dan zou 3 km al te veel zijn

      Verwijderen
    4. Ah da's jammer.. al een gelukje dan dat je het redde daar.
      Volgens de routeomschrijving die ik heb van die wandeling is het 6,1km.. maar misschien deden jullie een iets andere.
      Lucretia liet zich nooit kennen, maar zal op onze wandelingen ook weleens goed op geweest zijn. Maar ze wilde er nooit van weten minder te doen.. ze deed alles op wilskracht volgens mij, ze wilde gewoon niks missen. Tegenwoordig doe ikzelf ook wat rustiger aan hoor.. maar ik heb niet echt lichamelijke problemen, zoals Joke en jij hebben hè, dus ik kan wel een aardig stukje wandelen nog. ;-)

      Verwijderen
  2. Dreven hebben altijd iets uitnodigends over zich. En een aansluitend terras in het groen maakt het echt af.
    Wij zijn geen echte wandelaars, we fietsen liever, en deden de streek al, heel mooi, jouw foto's als stille getuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi An.

    Wat prachtig is het daar.
    Wat een mooie wandeling kon je daar maken.
    En leuk terras kon je daar nemen.

    Mooie foto's

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die wandeling ken ik, Fotorantje. Onderweg kan je in het museum Gevaert-Minne schilderijen bewonderen van Gust de Smet, alsook van zijn broer Leon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De uitdrukking kende ik ook niet maar heb even opgezocht op internet en ik zeg altijd als ik iets niet weet dat Google alles weet😄 maar de peer op je foto heeft mooie blozende wangen en zal vast ook wel lekker smaken. En de omgeving hier is ook onbekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n terras is wel welkom na de mooie wandeling...!
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke laantjes, lijkt me zalig als ik weer zo goed kan lopen dat ik ze ook allemaal in een keer aankan :-)
    tof

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat vervelend Dien dat wandelen nog altijd niet goed lukt

      Verwijderen
  8. Na de lange wandeling in e dreven en lanen... de gezellige rust van een cafe eethuis :-)
    een rustige omgeving daar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hemelsmooie plek, Deurle! En ja, dat was 't -> d'Ouwe Hoeve.
    't Was weer goed, vriendinnen samen!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. een welbekende uitdrukking, hier in de streek An..

    een mooie wandeling in een "chique" omgeving

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ken de uitdrukking niet... Wat een prachtige omgeving en wat heb je dat weer mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien moe maar ongetwijfeld ook zeer voldaan... De laatste foto is me wel bekend, daar laafden we de dorstigen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!