donderdag 11 augustus 2022

familietaferelen


Lies en ik zijn dus in Gent in het Hotel d'Hane Steenhuyse
en zoals ik in vorig postje zei, niet om te overnachten
maar om terug geflitst te worden naar het verleden
We lopen eerst even door naar de tuin, daar heb je een mooi zicht op de gevel
Straks dwalen we rond in al die kamers op het gelijkvloers, 1e verdiep en in de kelder

We zijn in de 18e eeuw
graaf Emmanuel Ignace d'Hane (1702-1771) laat dit hotel bouwen
Hij behoort tot een oude Gentse familie
die al eeuwen deelneemt aan het lokale politieke leven
maar pas sinds enkele decennia in de adelstand is verheven.
In de jaren die volgen wordt het gebouw uitgebreid en verfraaid,
zodat het op het einde van de achttiende eeuw is uitgegroeid tot een waar stadspaleis.


Drie generaties van het geslacht D'Hane de Steenhuyse zullen aan het hotel bouwen:
graaf Emmanuel Ignace d'Hane (1702-1771): hoofdgebouw en voorgevel
graaf Pierre Emmanuel d'Hane de Leeuwergem (1726 -1786): uitbreiding en tuingevel
graaf Jean-Baptiste d'Hane de Steenhuyse (1757-1826): aankleding en binnendecoratie
Door deze laatste graaf krijgt het huis haar prestigieuze reputatie
door de vele voorname gasten en gekroonde hoofden die er logeerden.

De wandschilderingen in de eetkamer (hier enkele fragmenten)
zijn geschilderd door de Gentse decoratieschilder Pieter-Norbert van Reijsschoot
en waren in opdracht van graaf Pierre Emmanuel.
Door zijn familie en het vaste personeel te laten portretteren
wil de graaf zijn positie en zijn prestige vereeuwigen.
Ze stellen familietaferelen van vóór 1774 voor


Haal je dansschoentjes maar uit de kast
want volgende keer neem ik jullie mee naar o.a. de balzaal

11 opmerkingen:

  1. Veel moois daar te zien...!
    En nu op naar de balzaal, met de rode schoentjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep wat een heerlijk verslagje en mooie foto’s,bedankt dat ik kon
    meekijken knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar kan je úúúren meer rondwalen dan wij deden, en dat waren er reeds zoveel... Adembenemend mooi! Héél mooi log ook!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een mooi interessant en leerzaam blogje en wat zijn die wand schilderijen mooi zeg.Dat is nu het gezellige van blogvrienden als ik het zo schrijven mag. Want je komt op plekjes waar jezelf niet komt of kan komen. Kan ook heel goed begrijpen dat jij en Lies hier een gezellige tijd hadden. Kijk ook weer uit naar het vervolg. Want dat zal ook vast weer heel mooi wezen. Heel veel dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oooh.. nu ik de voorgevel in z'n geheel zie weet ik pas waar het ongeveer is.. en nee, nooit geweten dat je daar binnen kon. Maar ik geniet nu lekker mee via jouw geweldige foto's hehe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooie foto's. Leuk om daar rond te kijken. Ik ben benieuwd naar die balzaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik liep graag even mee An.
    Weer wat geleerd, leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Dit is super.
    Zo leuk om dit te kunnen zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik moest hier even bijlezen An

    knappe foto's, zeker omdat die binnenhuis in moeilijke omstandigheden moesten genomen worden

    de balzaal herinner ik me nog heel goed

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een mooi gebouw en in geweldige staat. Zeer mooie foto’s van de gevel en de wandschilderingen. Ik trek direct mijn dans schoentjes aan en wacht op een seintje.

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!