dinsdag 16 augustus 2022

kelder



We zijn aangekomen op het terrein van het personeel
met de voorraadruimten, opslagplaatsen en keuken.
In de keuken hoor je potten en pannen rammelen
je verwacht er iemand te zien die aan de afwas bezig is
maar het is een bandje of zo die afspeelt :-)
Het klinkt zo echt dat ik toch constant het gevoel heb 
ergens in een hoekje een dienstmeid aan te treffen
Ons bezoek hier zit er op
Het was meer dan de moeite waard, echt een aanrader

Na het uitsterven van de mannelijke lijn van de graven d'Hane
kwam het stadspaleis ofte het 
Hotel d'Hane Steenhuyse
in handen van Valerie van Pottelsberghe de la Potterie.
In de twintigste eeuw raakte het hotel in onbruik.
Het Museum der Honderd Dagen kreeg er in 1949 onderdak, maar zonder veel succes.
In 1953 wordt het gebouw een beschermd monument.
In 1981 koopt de stad Gent het gebouw
en zo krijgt het hôtel de maître een culturele bestemming.





12 opmerkingen:

  1. Haha grappig, dat bandje dat afspeelde.. in de poort naar slot Loevestein speelde ook zoiets af.. met het geratel van karrewielen op de keien.. en ik in het begin steeds maar omkijken wat eraan kwam hahaha! was ik alweer vergeten, maar door jouw verhaal komt de herinnering weer terug! :-)
    Wel een echt verschil hè.. upstairs of downstairs hehe. Maar wat mooi dat dat helemaal zo bewaard gebleven is. Al vermoed ik dat die wijnflessen op je laatste foto niet echt heel oud zijn.. in de telvisieserie Goede Tijden Slechte Tijden hadden ze helemaal in het begin ook altijd wijn in zulke scheve flessen.. dat werd een hype, die wijn van Genet.. volgens mij heb ik er hier ook nog ergens eentje hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm.. nou weet ik toch bijna zéker dat ik m'n gegevens wél eerst ingevuld had.. staan ze er nóg niet.. ze hebben dat echt ten nadele veranderd bij blogspot hoor. Maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk.. en ik dus ook niet hehe. ;-) Misschien dat ik in het vervolg gewoon m'n naam onderaan m'n reactie ga typen dan.. kan ook.

      Verwijderen
    2. dat zal het eenvoudigste zijn, gewoon ondertekenen - maar door Loevestein wist ik het nu natuurlijk wel ;-)

      Verwijderen
  2. Dat we nu down stairs zitten is te merken. Meen je het van dat bandje? Geloof best dat je om de hoek iemand verwachtte. ‘My lady…’ . Lijkt me een heel mooi gebouw met prachtig interieur, vrij goed bewaard. Genoten van jullie bezoek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je daar ook downstairs even kan rondsnuisteren. Heel wat anders dan upstairs maar even waard om gezien te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig om te zien An.
    Heel mooi gefotografeerd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bracht het speels, maar ook historisch mooi!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi, dat alles zo goed bewaard is....!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. einde van dit gedetailleerd bezoek An

    potten en pannen

    als ik de naam van de vroegere eigenaars zie, verwondert het me niet

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi An.

    Wat een leuke oude spullen.

    Erg mooi.

    Groettie van Patricia,

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!