maandag 23 augustus 2021

in de ban

Al bij aankomst aan het volkskundemuseum
raak ik volledig in de ban van de kapel/kerktoren op de achtergrond
Dat zal je wel merken aan al de info, ahum 
Het vreemde is dat de toren me nog nooit opgevallen was
ondanks reeds vele bezoekjes aan Brugge
Ik had er zelfs nog nooit over gehoord
Wat Lies me vertelt maakt me nog nieuwsgieriger
en na de lunch gaan we op verkenning
in dit authentiek middeleeuws familiedomein.
Binnenin is de kapel adembenemend, indrukwekkend, bijzonder...
Ik kan jullie aanraden dit domein zeker eens te bezoeken!
De vreemde architectuur en unieke inrichting spreken tot de verbeelding.
Een stukje Midden Oosten in hartje Brugge.
We zijn in de 14de eeuw en de eerste Adorno's komen aan in Brugge
Ze zijn afkomstig van Genua
Opicius Adornes en familie integreren al snel in de Brugse aristocratie
en bekleden sleutelposities in het bestuurlijke en economische leven van de stad.

Op 12 mei 1427 krijgen de broers Jacob en Pieter II Adornes fantastisch nieuws uit Rome:
paus Martinus V heeft toestemming verleend tot het bouwen van een kapel
met een klokkentoren en de mis mag er worden gelezen.
In 1429 wordt De Jeruzalemkapel ingewijd.

Anselm Adornes die geboren is in 1424 wordt één van de belangrijkste telgen uit de familie.
Als zakenman, diplomaat en ridder
was hij van groot belang voor de toekomst van de Adornesfamilie.
Zo was hij onder meer lid van het Ridderlijk Gezelschap van de Witte Beer,
een vereniging van prominente figuren
die steekspelen en toernooien organiseerden in Brugge.


Anselm onderscheidt zich in de internationale handel.
Hij importeert aluin en verhandelt laken.
Hij is een kei in goede relaties bouwen met de aristocraten te Brugge.
De graaf van Vlaanderen, Karel de Stoute,
zendt Anselm Adornes bovendien op een handelsmissie in Schotland.
Anselm wordt bevriend met koning James III die hem riddert en hem een stuk land geeft.

Anselm Adornes sticht in Brugge enkele godshuizen voor twaalf alleenstaande vrouwen.
Hij bouwt ze op zijn domein in het verlengde van de kapel.
Hij is nog geen negentien jaar
als hij trouwt met de patriciërsdochter Margareta van der Banck,
die hem maar liefst zestien kinderen zal geven, wat een prestatie.
Anselm zijn meest opmerkelijke prestatie is
waarschijnlijk zijn bedevaart naar het Heilige Land in 1470-1471,
samen met zoon Jan, waarbij hij talloze gevaren trotseert.

Hij komt veilig en gezond terug, en verwerft een aanzienlijk prestige.
In die tijd krijgt het Adornesdomein het uitzicht zoals we het vandaag kennen:
de oude kapel die in 1429 was ingewijd wordt afgebroken
en vervangen door een prestigieuze kapel
bedoeld als een replica van de Heilig Grafkerk in Jeruzalem.
De godshuisjes worden gebouwd,
de woning van de familie wordt verfraaid en vergroot.

1483: Anselm Adornes wordt op brutale wijze vermoord in North Berwick (Schotland).


1511: Arnoud Adornes volgt zijn broer Jan op als beheerder van de Jeruzalemstichting.
Na de terugval van Brugge vanaf de 16de eeuw,
blijft de Adornesfamilie de Jeruzalemstichting beheren.
De financiën ontbreken soms,
maar de kapel wordt in 1560 nog voorzien van prachtige glasramen.

Het domein wordt zonder onderbreking doorgegeven.
Drie keer zal de overdracht gebeuren in vrouwelijke lijn,
waardoor de eigenaarsfamilies andere namen krijgen:
Adornes tot het midden van de 18de eeuw, de Draeck gedurende ongeveer 130 jaar,
en ten slotte de Limburg Stirum sinds het einde van de 19de eeuw.


1799: Gaspard Bernard de Draeck slaagt in zijn verzet tegen de afbraak van de kapel
door de Franse administratie.

1835: De zusters Apostolinnen komen zich als huurders vestigen op het domein.
Ze zetten een school op waar jonge meisjes vooral komen om te leren kantklossen.

1882: Barones Astérie Albertine de Draeck,
weduwe van graaf François Joseph de Thiennes (1777-1855)
en laatste naamdragende afstammeling van de familie de Draeck, overlijdt.
Via haar dochter Marie Thérèse de Thiennes (1828-1909),
gehuwd met graaf Thierry de Limburg Stirum (1827-1911),
komt het domein in handen van hun zoon Henri de Limburg Stirum (1864-1935).

De Jeruzalemkapel en de godshuizen zijn ondertussen beschermde monumenten.

In 1986 verlaten de zusters het domein.
Een deel wordt verhuurd aan het Kantcentrum.

De Jeruzalemkapel wordt toegankelijk voor het publiek.
De graftombe (nu weg wegens renovatie) centraal in de benedenkapel is opmerkelijk.
Deze graftombe is van Anselm Adornes en zijn vrouw Margareta van der Banck.
Anselm werd vermoord in Schotland, waar ook zijn lichaam begraven ligt.
Enkel zijn hart werd naar de tombe in de Jeruzalemkapel teruggebracht.

In 1995 wordt de vzw "Adornes" opgericht door Graaf Henri de Limburg Stirum .
Vijf jaar later worden Graaf en gravin Maximilien en Véronique de Limburg Stirum
de nieuwe bestuurders van de vereniging en renoveren de familiewoning.
Zij zijn de 17de generatie sinds de oprichters

In 2014 opent het Adornesdomein zijn deuren voor het publiek.

Het domein heeft door de eeuwen heen zeer uiteenlopende functies gekend,
maar bleef altijd gericht op de fundamentele waarden die Anselm Adornes heeft vastgelegd:
de familie, het geloof en het stimuleren van kennis.

Wie dorst of een kleine honger krijgt kan terecht in The Scottish 
‘honesty' Lounge.
Ga zeker ook even het filmpje in het museumdeel bekijken als je er bent
Al deze info en nog meer kan je vinden op hun website

Zo, dat was beetje veel hé, maar ik wou het niet opsplitsen
Bedankt Lies om mij op sleeptouw te nemen
zo heb ik onverwacht weer iets nieuw ontdekt in Brugge die schone
Maar onze uitstap was nog niet helemaal ten einde



14 opmerkingen:

  1. Wauw.. jij was duidelijk in de ban van die toren..! hahahaaa! Véél info, maar erg interssant hoor.. en ik kan ook niet zeggen dat ík bij m'n bezoeken aan Brugge die toren al eens heb gezien! Moet eens terug! ;-)
    Prachtige foto's/collages alleszins.. heb ervan meegenoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de Jeruzalem kapel was me niet bekend An

    en met je duiding maakte er bijzonder knap logje over

    een praalgraf weghalen om het te restaureren lijkt me wel verregaand..

    en dat deels op kosten van ons allemaal

    het betere blogwerk An

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep wat een mooie rondleiding, bedankt meid knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt werkelijk een prachtig blog

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meer dan 't lezen/kijken waard, ook al was ik er toen bij!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie rondleiding, de glas in lood ramen zijn prachtig...!
    Je hebt er een heel mooi blog van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig die foto's en goede info. Ik liep er de laatste keer dat ik in Brugge was voorbij maar dacht dat domein privé was en je er niet op mocht .Dat weet ik nu voor een volgend bezoek aan Brugge

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was er al eens en ik moet bekennen dat je er een knap en bijzonder log over gemaakt hebt. De laatste tijd wordt er meer bekendheid aan gegeven en komt het meer en meer in het nieuws.Terecht vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi An.

    Ik geniet hier van.
    Dit is schitterend.

    Prachtige foto's An.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super interessant Fotorantje ! Wat een geschiedenis ! Super mooie foto's ook.
    Ik ben er nog nooit geweest, maar zodra ik nog eens in Brugge kom ga ik dit domein zeker ook eens bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die toren zag ik blijkbaar ook nog nooit. Nu zoveel heb ik Brugge nog niet bezocht maar hij is toch heel speciaal om naar te kijken. Wat een schitterend verhaal, je was duidelijk helemaal in de ban. De laatste familienaam ja die heb ik wel al gehoord. Ho ho dat is wel een verhaal en een log waard. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een heel mooie reportage over jullie bezoek aan Brugge. Zo blijkt maar dat ik niet alles gezien heb aldaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een stukje Brugge dat veel mensen (waaronder ik zelf) nog niet gezien hebben. Dit logje zal me zeker een keer naar Brugge voeren, waarvoor nu al mijn dank An :-)

    BeantwoordenVerwijderen

leuk dat je op bezoek kwam!
bedankt om te reageren!